Nieuws

Advies aan piloten: na coronavaccin twee tot drie etmalen niet vliegen

Vliegtuigbemanningen krijgen het advies om zeker twee etmalen niet te vliegen nadat ze het coronavaccin hebben gekregen. Dit om te voorkomen dat ze op 8 kilometer hoogte last krijgen van bijwerkingen, aldus het Europese agentschap voor luchtvaartveiligheid (EASA).

Vliegtuigbemanningen krijgen het advies om zeker twee etmalen niet te vliegen nadat ze het coronavaccin hebben gekregen. Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant
Vliegtuigbemanningen krijgen het advies om zeker twee etmalen niet te vliegen nadat ze het coronavaccin hebben gekregen.Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

De omstandigheden aan boord van vliegtuigen, zoals de lage luchtdruk en het lagere zuurstofgehalte, kunnen mogelijk klachten verergeren.

De EASA wijst erop dat uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat de bijverschijnselen van de verschillende typen vaccins zeldzaam zijn. Meestal treden die al snel op, in de eerste 30 minuten na toediening, aldus EASA. Bijwerkingen zijn onder meer hoofdpijn, milde koorts, duizeligheid, pijn rond de plek waar is geprikt, misselijkheid, maag- en darmklachten, opgezette klieren en trombose-achtige symptomen.

Er zijn geen aanwijzingen dat de klachten ernstiger zijn tijdens een vlucht, maar het agentschap neemt liever geen risico. Vandaar het dringende advies aan piloten en cabinepersoneel om aan de grond te blijven, twee etmalen nadat ze het vaccin hebben gekregen.

Voor vluchten die door een enkele piloot worden uitgevoerd, zoals die met sproeivliegtuigjes, wordt zelfs 72 uur ‘vliegonthouding’ aanbevolen. Bemanningsleden die langer dan twee dagen klachten houden, wordt geadviseerd naar hun bedrijfsarts gaan.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft overheden aanbevolen om medewerkers in de transportsector in een vroeg stadium te vaccineren, na de groepen die het meeste risico lopen, zoals zorgpersoneel.

Quarantaine

De vaccinatie maakt geen einde aan de verplichting die in veel landen geldt voor de bemanningen van vliegtuigen. Zij moeten zich direct na aankomst opsluiten in hun hotelkamer. Ze mogen in de meeste gevallen het vliegveld helemaal niet af.

Eind januari ontstond ophef toen de Nederlandse overheid een verplichte dubbele coronatest instelde voor piloten en cabinepersoneel die op Nederland vliegen – net als voor gewone reizigers die een test moesten kunnen overleggen die niet ouder dan 4 uur was. Dat zou betekenen dat een bemanningslid bij een positieve test zou moeten achterblijven in het buitenland. De KLM dreigde daarop alle vluchten met overnachtingen te schrappen. De testverplichting werd later versoepeld.

Momenteel geldt de regel dat vliegtuigpersoneel die op hun bestemming van boord gaat, kan kiezen voor een NAAT/PCR-test van maximaal 72 uur oud bij aankomst in Nederland. Deze keuze is mogelijk in plaats van een sneltest die maximaal 24 uur voor het boarden is afgenomen.

De bemanning aan boord van vliegtuigen of schepen hoeft geen PCR-test en geen sneltest te hebben als zij niet van boord gaan in een hoog-risicogebied en direct aansluiten en verder (terug) vliegen of varen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden