Adverteerders vrezen macht van IP

Grote adverteerders in Nederland reageren niet bijvoorbaat positief op de toekomstige uitbreiding van het aantal commerciële televisiestations. Vooral de kans dat IP vanaf september de reclame-exploitatie van vier grote zenders, met vermoedelijk driekwart van de omzet in tv-reclame, op zich zal nemen, baart de bedrijven zorgen, zegt B....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De belangenorganisatie voor het adverterend bedrijfsleven heeft onlangs geadviseerd voorlopig geen advertentiecontracten te sluiten die een looptijd hebben van meer dan acht maanden. Bovendien zouden adverteerders zich de mogelijkheid moeten voorbehouden de contracten eenzijdig open te breken als zich nieuwe ontwikkelingen op de tv-markt voordoen.

'Er is momenteel grote onzekerheid, maar het is nog niet acuut. We hebben het over de najaarsplanning voor volgend jaar, dus er is nog even tijd. Als we in mei maar weten waar we aan toe zijn.'

De adverteerders zeggen geen baat te hebben bij een eventuele prijzenslag tussen de twee aanbieders STER en IP. 'Dat is korte-termijndenken. We willen een gezonde concurrentie waarbij de zenders geld uit reclame gebruiken om de programma's te verbeteren, want daar hebben we allemaal baat bij.'

Over de profilering van de vier stations is Versteege wel te spreken. 'Aanvankelijk leek het erop dat Veronica, toen nog de TROS en RTL 4 zich alle drie op dezelfde doelgroep, zeg maar huisvrouwen, zouden storten. Dat is nu voorbij, we verwachten dat één station van Veronica, evenals RTL 4 zich op een brede groep kijkers zal richten. RTL 5 zal zich bezighouden met herhalingen en experimenten, en verder komt er een tweede Veronica dat op MTV zou gaan lijken. Niemand heeft baat bij meer van hetzelfde, maar een propositie die afwijkt is interessant.'

Met 'hardop rekenen' stelt de BVA dat de vier stations bij IP op 70 tot 75 procent van de tv-reclame-inkomsten van om en nabij de miljard gulden kunnen rekenen. 'De STER is weliswaar een sterke marktpartij geworden, maar bij IP kan en mag nu eenmaal meer, omdat ze commercieel zijn. Die activiteiten kunnen een versnelling geven aan de bestedingen.'

Sommige inkopers van reclamezendtijd doen het voorkomen alsof de NOS niet alleen de overeenkomst met Veronica/Endemol heeft verloren, maar ook al de slag om de kijkers. J. van Huis, managing director van Media Exposure, zegt te vrezen dat de sportrechten bij die partij terechtkomen 'die de beschikking heeft over de meeste centen en kijkers, dat het hier niet gaat om de publieke omroep zal duidelijk zijn'. Volgens hem betaalt de adverteerder het gelag voor de besluiteloosheid van de publieke omroepen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden