Adje-theater is ‘10 keer meer dan Adje’

Faam van acteur heeft misschien tegen plan voor een multimediaal theater in Tilburg gewerkt.

Vorige week stapten alle wethouders van Tilburg op nadat een meerderheid van de gemeenteraad geen goedkeuring wilde geven aan het businessplan van het Midi-theater. Het plan kon van meet af aan rekenen op zware kritiek van de oppositiepartijen. Toen ook coalitiepartner CDA vanwege te veel financiële onzekerheden ‘nee’ zei, was de vertrouwensbreuk tussen college en raad compleet.

Door de bestuurscrisis is het lot van het Midi- of Adje-theater onzeker. Bengevoord wacht af en beraadt zich, samen met mede-initiatiefnemers acteur/ondernemer Arijan van Bavel (28), alias Adje uit de tv-show van Paul de Leeuw, en Linda van den Hout (30), cultureel medewerker studium generale aan de Universiteit van Tilburg. ‘Met alle aandacht en commotie vooraf moeten we ook oppassen voor het Talpa-effect.’

Het lijkt erop dat de bekendheid van Adje, aanvankelijk gezien als ijzersterke troef, ook tegen het theaterplan is gaan werken. Bij de presentatie in november was initiatiefnemer Arijan van Bavel aanwezig als Adje, gekleed in het bekende oranje overhemd met gilet. LST-fractievoorzitter Hans Smolders schampert sindsdien dat het college nu toch helemaal gek was geworden: ‘Geven ze ook nog eens 7,5 miljoen euro aan een sukkel als Adje.’ Ook bij het grote publiek heet het vooral dat Tilburg een duur theater neerzet voor Adje.

‘Maar het theater is tien keer meer dan Adje’, zegt Liesbeth Leijssen, hoofd van het gebiedsteam binnenstad van de gemeente, die nauw bij de ontwikkeling van het theater is betrokken.

‘Het is ook veel meer dan een theater. In het gebouw vindt een kruisbestuiving plaats tussen onderwijs, media en theater. Het is een uniek multimediaal project, dat helemaal past in de filosofie van Tilburg om innovatief en creatief ondernemerschap te stimuleren.’ Bengevoord: ‘Je kunt het beter een mediacentrum noemen dan een theater.’

Het begon toen Arijan van Bavel en Linda van den Hout, die elkaar kennen van entertainmentacts in pretpark de Efteling, langs de leegstaande Midi-bioscoop liepen. Wat zou ermee gebeuren? Toch niet weer een rampestamp-disco? Wat zou het leuk zijn om daar een laagdrempelig middentheater voor variété en cabaret van te maken, dagdroomden ze, iets tussen de statige Stadsschouwburg (800 stoelen) en het alternatieve theater De Nieuwe Vorst (200 stoelen) in.

Toen Arijan van Bavel, directeur/eigenaar van het Tilburgse theaterproductiehuis De Zingende Decoupeerzaag, door wethouder Backx werd uitgenodigd om zijn visie te geven op het cultuurbeleid, ontvouwde hij zijn ideeën. De wethouder en zijn collega’s waren meteen enthousiast. Van Bavel en Van den Hout benaderden de economisch geschoolde Bengevoord om het ondernemingsplan vorm te geven.

Het plan stoelt op drie pijlers: theater, media en onderwijs. Adje vult de eerste twee jaar drie avonden per week de planken met een nieuwe voorstelling van de Revue van Nu, waarmee hij momenteel door het land toert. Het wordt een serievoorstelling, die bezoekers uit het hele land én Vlaanderen moet trekken. De andere avonden kan de theaterzaal (450 stoelen) worden gebruikt door andere partijen, waaronder impresariaten als Ruud de Graaf of Jacques Senf, de Efteling en de Stadsschouwburg.

De theatershows kunnen op televisie worden uitgezonden, of zijn te zien op internet. Adje heeft zijn netwerk in Hilversum aangeboord en Endemol kunnen strikken om tv-shows te maken in Tilburg. ‘Een studio is niet veel anders dan een theaterzaal. In een theater kun je ook tv maken’, aldus Bengevoord. In een verklaring zegt Wim Dröge, producent en hoofd entertainment van Endemol, dat ‘Endemol en De Zingende Decoupeerzaag zullen gaan samenwerken om samen opnames vanuit Midi te gaan verzorgen’. Ook Omroep Brabant en de lokale omroep willen vanuit het theater programma’s gaan maken. Het theatercafé kan dienst doen als mediacafé.

Met diverse instellingen voor kunstonderwijs zijn afspraken gemaakt over leerwerkplekken. De stagiairs zijn niet alleen welkom om de exploitatiekosten te drukken.

Ze krijgen in het Midi-theater ook de kans om in contact te komen met de ‘grote jongens’ in de theater- en televisiewereld. ‘Daarvoor moeten ze nu altijd naar de Randstad’, aldus Bengevoord. De onderwijsinstellingen zijn ook geïnteresseerd in het huren van repetitieruimte in het theater.

Heel vernieuwend vindt Leijssen de deelname van Ericsson. De Rijense vestiging van het Zweedse telecomconcern wil in het Midi-theater een speciale opnamefaciliteit voor multimediale verspreiding neerzetten.

‘Iedereen die iets baanbrekends heeft te melden of zijn kunstje wil vertonen, kan het huren. Zijn boodschap kan overal worden uitgezonden, via mobieltjes, internet of digitale televisie. Dat zijn multimediale ontwikkelingen waarvan de oudere generaties nauwelijks weet hebben’, aldus Leijssen.

De drie jonge ondernemers, die ieder 33,3 procent krijgen in de exploitatiemaatschappij die het theater gaat huren van de gemeente, genieten de volle steun van burgemeester en (demissionaire) wethouders. Volgens burgemeester Vreeman moet je bij dit soort vernieuwende projecten ‘een beetje risico durven nemen’. Maar de gemeenteraad was niet overtuigd. Volgens projectleider Bengevoord had de communicatie achteraf beter anders aangepakt kunnen worden: ‘Nu is het vooral het Adje-theater gebleven.’

Rick van Wandelen, hoofd communicatie van de gemeente, spreekt van een duivels dilemma: ‘Adje was en is het boegbeeld van het theater. Hij heeft ook grote jongens als Endemol binnengehaald. Dat was zonder hem waarschijnlijk nooit gelukt. Maar de karikatuur van Adje heeft de zaak in de publieke opinie niet altijd goed gedaan.’

Adje uit de Paaul de Leeuw-shows, vertolkt door Arijan van Bavel (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden