Adieu, stadssnelwegen langs de Seine

PARIJS - Een droomproject van de socialistische burgemeester van Parijs om het autoverkeer langs de rivieroevers van de Seine te verminderen gaat door. Burgemeester Bertrand Delanoë, die zich inspande voor het gebruik van fietsen en elektrische auto's in Parijs en het aantal bussen en fietspaden vergrootte, wil dat grote delen van de rivieroevers weer beschikbaar worden voor voetgangers en fietsverkeer.


In de jaren zestig werden de oevers aan beide zijden van de Seine tot 'stadssnelwegen' geplaveid. 'Parijs moet zich aanpassen aan de auto', luidde de slogan van toenmalig president George Pompidou. Maar de wegen sneden de schitterende rivier af van de burgers van Parijs, waarvan vele niet eens een auto bezitten.


De Seine-oevers, opgenomen op Unesco's werelderfgoedlijst, moeten gaan bruisen, vindt Delanoë, burgemeester sinds 2001. Hij introduceerde al 'Paris plages', stadsstranden waar inwoners en toeristen kunnen zonnebaden en lunchen, gemaakt door delen van de autoweg af te sluiten en te bedekken met zand.


Het plan om delen van de oevers verkeersvrij te maken werd in januari geblokkeerd door toenmalig premier François Fillon, leider van de centrumrechtse partij, die in 2014 burgemeester wil worden. Fillon vindt dat de impact van het plan op het verkeer nogmaals moet worden onderzocht.


Volgens het stadsbestuur is die impact gering: minder dan 10 minuten extra reistijd, ook tijdens de spits. De stad schat dat per uur 2.000 auto's over de linkeroever rijden. Maar het bestuur gaat er ook van uit dat het aantal auto's de komende vijf jaar met tien procent zal verminderen, een voortzetting van de jaarlijkse daling met 2 procent sinds de komst van Delanoë.


Het nieuwe gebruik van de oevers zal afval en lawaai produceren, de rivier is al vol met toeristen en versmalling van de wegen vergroot de kans op ongelukken, zeggen verscheidene politici nu. Anderen klagen dat de toch al drukke straten, zoals de Boulevard Saint Germain, nog meer verkeer te verwerken krijgen.


Maar het plan gaat door. Nadat socialist François Hollande de verkiezingen won in juni, heeft de nieuwe premier Jean-Marc Ayrault de blokkering van het project, dat vermoedelijk 35 tot 40 miljoen euro zal kosten, opgeheven.


De uitvoering begint in september bescheiden. Dan wordt ongeveer een kilometer van de autoweg op de rechteroever versmald. Langs de waterkant komt meer ruimte voor voetgangerspaden, dokken voor elektrische bootjes, kroegen en cafés.


Aankomende lente zal 2,5 kilometer van de linkeroever geheel worden afgesloten voor auto's, grofweg tussen het Musée d'Orsay en de Pont de l'Alma. De stad wil er een park maken van zo'n 4,5 hectare, met drijvende botanische tuinen, sportvelden, restaurants, een bloemenmarkt en misschien een 'batobar', een smalle boot voor korte riviertochtjes, met drankjes.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden