Adieu autosleutels

De automobilist ziet zich in hoog tempo tal van zekerheden ontvallen en zelfredzaamheid wordt zeldzaam. De auto doet het of hij doet het niet....

Er groeit een generatie autorijders op die niet meer weet dat een auto het ook een béétje kon doen: vocht op de bedrading, slecht afgestelde ontsteking of carburateur, hij startte wel, maar sloeg niet aan of sloeg direct weer af en na tien keer proberen was de accu leeg: duwen met een paar of aanslepen en hij deed het. Je ziet het niet meer. Hij wil toch niet.

Nog iets dat verdwijnt: de autosleutels. Bin nenkort is dat iets uit de tijd dat mannen een hoed op hadden in de auto of een geruite pet, en voor hun verjaardag autohandschoenen kre gen, met gaten voor de sportiviteit. Auto rijden toen het nog niet vanzelf ging. Ze kwamen een verjaardag binnen, deden hun jas uit maar hielden de autosleutels in hun hand. Die moesten binnen op tafel voor het andere bezoek. Een sleutelhanger eraan met Jaguar of Volvo of Alfa Romeo erop, naast een hanger van vw of Opel. Dat was de echte klassenstrijd in de jaren zestig.

De meeste auto's hebben nu centrale vergrendeling met afstandsbediening: je drukt op een knop op de sleutel en de deuren gaan van het slot. Dan moet vervolgens de sleutel in het contactslot. Maar waarom? Als de eerste handeling elektrisch kan, dan de tweede ook.

Een heel enkele exclusieve auto heeft inderdaad geen sleutels meer, en nu komt Renault in de nieuwe Laguna met hetzelfde idee, zodat het waarschijnlijk spoedig gedemocratiseerd zal worden.

De garage overhandigt u bij de Laguna geen sleutel, die ooit zo indrukwekkend de overdracht van het eigendom symboliseerde, maar een soort creditcard. Met een knop op die kaart kan de deur worden geopend, in sommige versies kun je hem ook in je zak houden. De auto weet wie er aankomt en opent zich vast. De kaart gaat vervolgens in een gleuf en de motor kan met een drukknop gestart worden.

De kaart weet van alles van de bestuurder: hoe de stoel moet staan, het stuur, de buitenspiegels, en regelt dat. Hij weet ook van alles over de auto: het benzine- en het oliepeil, de resterende kilometers tot de volgende beurt, eventuele mankementen. Alles valt te lezen via een computer.

Mooi. Weer een speeltje erbij en je hebt weer wat om op tafel te leggen als er iemand jarig is. Maar geen idee hoe we dat ding moeten noemen. Autokaart?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden