Adidas is de winnaar, hoe het WK ook afloopt

Adidas versloeg de concurrentie door tijdens het WK 15 miljoen ballen en anderhalf miljoen Duitse shirts te verkopen. ‘We beleven de wedergeboorte van de Duitse identiteit.’..

Van onze verslaggever Robèrt Misset

Hoe het WK voetbal in Duitsland ook afloopt, de winnaar in de competitie voor fabrikanten van sportartikelen is al bekend. Adidas verkocht maar liefst 15 miljoen ballen en al anderhalf miljoen shirts van de Duitse Mannschaft.

‘Wij zijn nu al kampioen’, zegt Thomas van Schaik, het Nederlandse hoofd Global Football Public Relations van het Duitse bedrijf. Concurrent Nike is bij het WK nog met twee teams (Brazilië en Portugal) vertegenwoordigd, Puma heeft alleen nog Italië in de strijd.

Adidas begroet met Duitsland en Argentinië op voorhand een ploeg in de halve eindstrijd. De multinational hoopt tevens het Franse boegbeeld Zidane op dat podium te mogen verwelkomen.

In de World of Football – het voetbaldorp recht tegenover het Duitse parlement – is Zidane al prominent aanwezig. We zien ook een billboard én de voetbalschoenen van de Nederlander Arjen Robben. Voor het Argentijnse supertalent Messi is het model ‘Hand van God’ ontworpen.

Ook vedetten als Podolski en Beckham zitten in de stal van Adidas. Pr-manager Van Schaik: ‘Het zijn flamboyante spelers, die deze uitstraling hebben: kijk naar mij. Deze schoenen moet je niet dragen als je niet wilt opvallen.’

Het bedrijf betaalde 40 miljoen euro om zich als officiële FIFA-sponsor te mogen profileren. Als licentiehouder mag Adidas ook het logo van het WK gebruiken. Meer dan tien miljoen kledingstukken gingen over de toonbank.

Adidas deelde woensdag al mee dat het tevens de rechten heeft verworven voor het EK in 2008. Ook werd het contract als partner van de Champions League tot 2009 verlengd. ‘Overal wordt nu met onze bal gespeeld’, aldus Van Schaik.

Nooit vond een voetbal zo gretig aftrek als het tijdens het WK zo veelbesproken merk ‘Teamgeest’. ‘Bij het WK in Japan en Zuid-Korea verkochten we 6 miljoen ballen’, vertelt Van Schaik. ‘Bij het EK in 2004 was het een half miljoen meer. Dat bood perspectief. Maar dit succes hadden we nooit verwacht.’

De World of Football laat de ontwikkeling zien van de zwart-witte Telstar-bal, waarmee op het WK in 1970 in Mexico werd gespeeld, tot het nieuwste model in 2006. De Duitse doelman Kahn benadrukte dat de nieuwe bal de keepers bij schoten van afstand voor grote problemen stelt, omdat de spelers hem nauwkeuriger kunnen raken.

De zogeheten panelen – de diverse vlakken op de bal – worden niet langer gestikt, maar door een chemische reactie aan elkaar gesmolten. Van Schaik: ‘De bal reageert dus overal hetzelfde, waar je hem ook raakt. Het is een onzinnig verwijt dat de bal te licht zou zijn. We hanteren nog strengere richtlijnen dan de FIFA-normen.’

Met een ‘robotbeen’ heeft de fabrikant de vlucht van de bal gesimuleerd. ‘Die robot schiet de bal tienduizend keer met dezelfde kracht onder dezelfde hoek’, zegt Van Schaik. ‘Dan meten wij waar de bal landt. Het blijkt dat deze bal drie keer zo accuraat is als de vorige modellen. Voor een recreant maakt dat niets uit. Maar Beckham kan de bal met zijn vrije trappen nu nog nauwkeuriger plaatsen.’

Pronkstuk in de World of Football is de replica van het Olympiastadion, dat plaats biedt aan negenduizend toeschouwers. Hier kunnen de WK-duels op twee enorme beeldschermen worden gevolgd.

Van Schaik, glimlachend: ‘Zie je het voor je dat we in Nederland een stadion neerzetten vlak voor het Binnenhof? Maar het motto van het WK is niet voor niets de wereld te gast bij vrienden. De Duitsers zijn zich heel erg bewust van hun geschiedenis. Ze wilden hun gasten nu zelfs in hun huiskamer uitnodigen, vandaar dat we bijna in het parlement zitten.’

Al vijf jaar is Van Schaik werkzaam in Duitsland. Hij voorspelt dat het WK het gastland blijvend heeft veranderd. ‘Het WK in 1974 was het toernooi van West-Duitsland. Dit is het WK van het nieuwe Duitsland.

‘Over vijftig jaar spreken mensen nog van de wedergeboorte van de Duitse identiteit. Toen Duitsland vier jaar geleden de WK-finale haalde, verkochten we 250 duizend shirts. In de huidige euforie is dat zes keer zo veel geworden.’

In een tent verdringt de jeugd zich voor de spelcomputers. ‘Deze kinderen zingen nu het Duitse volkslied’, zegt Van Schaik. ‘Dat hebben ze nog nooit gedaan.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden