ADE-sessies: Over dwepen met vinyl en nieuwe manieren van geld verdienen

Zit er nog brood in de muziekindustrie? Dat was de vraag die een panel van experts probeerde te beantwoorden op het Amsterdam Dance Event.

Heleen van Lier
Dj's op ADE. © Tony Perez Beeld
Dj's op ADE. © Tony Perez

De muziekindustrie gaat de laatste jaren vooral gebukt onder cynisme en 'mensen willen niet meer betalen voor muziek', was het klagerige adagium. Maar op ADE lijkt een nieuwe sfeer te onstaan. Mensen willen graag betalen voor muziek, menen de panelladen van Virtuality. Je moet alleen begrijpen wat de moderne muziekconsument wil.

Schrijver Gary Smith, muziekmarketeers Joe Andrews en Phil Cooper, Dave Haynes van muziekdienst Soundcloud, Stuart Knight van het label Toolroom Records, Tom Roberts van het label Freerange en Martijn Tjho van Independent IP praten over de toekomst van de digtale muziek. 'Er zijn inmiddels 800 legitieme muziekdiensten over de hele wereld, waar mensen betalen voor muziek. Voor extra kwaliteit willen mensen graag betalen', zegt één van de panelleden, Martijn Tjho. Volgens hem zouden deze diensten nog verder groeien als de overheid illegale piraterij beter aanpakt. Vroeger was er geen alternatief, nu is die er wel.

Dwepen met vinyl

Jongeren van nu zullen nooit dwepen met vinyl, zoals de oudere generatie dat doet. We kijken naar het verkeerde probleem, zeggen de panelleden. 'We moeten niet kijken hoe we weer kunnen doen wat we altijd deden, maar we moeten gebruikmaken van de technologie en erop vooruitlopen.'

Het voordeel van muziekdiensten als Spotify is dat deze groeien als kool. 'Zonder er iets voor te doen, groeit je afname met 20 of 30 procent.' De muziekindustrie moeten deze diensten dan ook niet meer tegenwerken. Als Spotify geen tijd en geld meer kwijt is met juridische conflicten, dan kunnen ze meer aan promotie doen. Dat is goed voor die diensten en voor de muziekindustrie.

Makkelijk

Het vinden en kopen van muziek is makkelijker dan ooit. Met een druk op de knop is alle muziek ter wereld beschikbaar. Omdat de consumenten geen tijd meer kwijt zijn aan het kopen van muziek, hebben ze meer tijd voor andere dingen: muziek maken, remixen en interactief bezig zijn met muziek. Dit is de interactieve generatie - daar moeten muzianten op inspelen, vonden de panelleden.

Het probleem is dat er zoveel op de markt is, omdat iedereen makkelijk muziek kan maken. De waarde van bijvoorbeeld labels zit in curatie - experts die de muziek selecteren en het kaf van het koren kunnen scheiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden