AD-actie maakt één familie rijk

De tsunami-hulpactie van het Algemeen Dagblad heeft één Srilankaanse familie in goeden doen gebracht....

Voor ongeveer 10 miljoen rupees (82 duizend euro) laat de familie Matarage in het toeristenplaatsje Unawatuna aan de zuidkust van Sri Lanka een luxueus guesthouse bouwen met vijf kamers en twee losse bungalows. De Matarages behoren zeker niet tot de zwaarst getroffen inwoners van Sri Lanka. Op een toplocatie aan het strand van Unawatuna beschikt de schoonfamilie van Wijn nog over twee panden met in totaal tien kamers.

Dit in schril contrast tot de toestand waarin de meeste slachtoffers van de tsunami in Sri Lanka een jaar na dato verkeren. Veel gezinnen verblijven in houten noodhokken van een paar vierkante meter en hebben geen bron van inkomsten. Een aantal krijgt van de regering geld om een huis te bouwen, maar tot nu ontving niemand meer dan 50 duizend rupees, een tweehonderdste deel van wat de ondernemersfamilie Matarage kreeg uit Nederland.

De familie toont zich, in haar panden aan het idyllische strand van Unawatuna, ingenomen. Tien miljoen rupees is in Sri Lanka zeer veel geld. ‘Meer dan 80 duizend euro, allemaal uit Nederland!’, zegt Sirisoma, Wijns 32-jarige zwager, lachend. ‘We dachten eerst dat ze alleen ons huis wilden herbouwen, maar toen zeiden de mensen van de krant: we gaan een guesthouse maken.’

Hulpverleners in Sri Lanka tonen zich geschokt als zij de cijfers vernemen. Orla Clinton, woordvoerster van de VN in Colombo, wijst erop dat de grote hulporganisaties hun best doen de fondsen gelijkmatig te verdelen. ‘Wij zien er zorgvuldig op toe dat állen in een gemeenschap profiteren.’ Dit beginsel van ‘billijkheid’ voorkomt dat mensen worden achtergesteld en dat de hulp maatschappelijke tweespalt veroorzaakt.

Dat laatste is precies wat in Unawatuna blijkt te gebeuren. In het dorp wordt gemokt over ‘de buitenlanders, die alles alleen aan hun vriendjes geven’, zoals Koswattege Warnasena, eigenaar van guesthouse Blue Eyes Inn, het uitdrukt. Warnasena behoort tot de middenstanders die al vóór de tsunami de Unawatuna Tourism Development Society (UTDS) oprichtten, om het toeristendorp op te knappen. Na de ramp werkte de UTDS aan een collectieve krachtsinspanning voor wederopbouw.

Aan die gezamenlijkheid doet het initiatief van het Algemeen Dagblad en de stichting Unawatuna zichtbaar afbreuk. ‘Jullie Nederlandse journalisten schrijven en schrijven maar’, zegt Sunil, eigenaar van hotel Peacock boos, ‘maar jullie doen helemaal niets. Ga weg, ga weg hier, ik wil je niet meer zien!’

De stichting Unawatuna werd kort na de tsunami door het AD geadopteerd. De actie van Geert Wijn uit Barendrecht kreeg het gehele jaar volop aandacht in de krant. ‘Lezers en redactie van Algemeen Dagblad hebben zich ontfermd over Unawatuna, een dorp dat zwaar is getroffen’, aldus de krant op 1 februari. Lezers werden opgeroepen te storten, met de mededeling ‘AD helpt Azië’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden