Actie

Je kunt ook beroemd worden doordat je iets níét kunt of doordat je iets níét presteert en dat is er nu aan de hand met PVV'er Richard de Mos, die te horen kreeg dat hij niet op de PVV-lijst komt.


Hij laat het er niet bij zitten. Onder het motto 'Houd De Mos in de Kamer: zet De Mos op 50' , een motto waar wij als sterren/imago-experts net iets te vaak de naam 'De Mos' in vinden zitten, voert hij actie om alsnog op de lijst te komen. Daar hoort een site bij, houddemosindekamer.nu.


De Mos haalt alles uit de kast, zelfs quotes van politieke sterren als Hans Wiegel en Henk Bleker. Bleker zegt over hem: 'De Mos heeft tijdens de debatten een duidelijke inbreng, soms prozaïsch. Dat is niet alleen voor de bühne.' Wat dat betekent, weet niemand; het is Blekertaal. Maar daar zit De Mos niet mee.


Prozaïsch zouden we Richard de Mos trouwens niet willen noemen; eerder poëtisch. Hij prijst zichzelf aan in een stijl die we niet anders dan als pure dichtkunst kunnen aanmerken. Een pareltje:


Bye bye mileuzones,


Bye bye windmolens,


Bye bye Olympische Spelen op kosten van de belastingbetaler,


Géén kilometerheffing,


Géén co2-opslag in Barendrecht.


Ook bevat zijn site een lijst van De Mos' binnengehaalde moties. Dat zijn onder meer 'verbetering dijken', 'invoering mystery guests in taxi's', en 'aanpak overlast AWACS-vliegtuigen, ofwel een stiller Zuid-Limburg'. Kortom, zonder Richard de Mos stond Nederland onder water, was Limburg ontzettend lawaaiig en reden er taxi's zonder mystery guests rond.


Zomaar een voorgevoel: we gaan nog veel van Richard de Mos horen. Of we dat nu willen of niet.


Extensions

Haarnieuws: altijd leuk. Vroeger konden de roddelbladen alleen maar berichten als een ster haar haar eraf had geknipt, maar tegenwoordig gaan sterren net zo makkelijk van kort naar lang haar, door middel van extensions, die door geen enkele beroemdheid geschuwd worden. En van elk nieuw kapsel plaatsen ze foto's op Twitter.


Tweetsworden nieuws, ook dat is bekend, dus haartweetsworden haarnieuws. Het is vervolgens aan de haarjournalisten om het nieuwe kapsel psychologisch te duiden. Hoe moest Lieke van Lexmonds getwitterde foto van haar nieuwe, lange haar worden geduid?


De Telegraaf koos voor een negatieve invalshoek: nadat Lieke haar foto had getwitterd, met daaronder de tekst 'Welcome back long hair!' plaatste de krant onmiddellijk een bericht online dat Lieke ongetwijfeld voor lang haar koos omdat ze op zoek moest naar een nieuwe man. (Het is namelijk net uit met Jurriaan Oerlemans, een man wiens functie in het leven in de pers over het algemeen wordt aangeduid als 'de broer van Reinout Oerlemans'.)


Dat liet Lieke niet over haar kant gaan. Ze twitterde er onmiddellijk tegenin: 'Gedaan omdat IK daar zin in had en zeker niet voor zoektocht naar man. Maar ach...' En dat werd dan weer een bericht op de UPC-site, onder de kop: 'Lieke van Lexmond had gewoon zin in lang haar.' We blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden