Actieve zuurstof op vlekkenjacht

Zuurstofblekende waspoeders hebben het het pleit gewonnen van exotische vloeistoffen als ossengal. De lucratieve trend van oxi-producten om moeilijke vlekken weg te halen, komt uit de VS....

De zuurstofbellen zijn niet van het scherm af te slaan.

Sinds een paar weken verschijnt in de reclameblokken op tv met grote regelmaat het filmpje van VanishOxi Action, een moeilijke vlekken-verwijderaar, verpakt in een oogverblindend roze/blauw tonnetje. En sinds kort prijst ook Biotex Oxyeffect haar nieuwe textielbleker op de televisie aan.

Zuurstofblekers in poedervorm lijken het pleit gewonnen te hebben van vage vloeibare ontvlekkers als ossengal, Wipp en Dr. Beckman. Oxi-waspoeders voor de moeilijke vlekken, vormen een trend die uit de VS naar Europa is overgewaaid. Daar introduceerde het bedrijf OrangeGlo in 1997 haar voorwasser OxiClean.

Na een aanvankelijk aarzelende start, heeft het bedrijf met dit bleekproduct inmiddels een omzet bereikt van meer van 300 miljoen dollar. OrangeGlo heeft zich het afgelopen jaar genesteld in de top-10 van snelst groeiende bedrijven in de VS.

Begin vorig jaar haalde het Engelse Reckitt Benckiser wereldwijd marktleider in het vlekverwijderingssegement het bleekpoederidee als eerste naar Europa. Oxi-producten vormen een wereldwijde trend, zegt verkoopdirecteur Casper Netscher van Reckitt Nederland. 'Vlekverwijdering is het grootste wasprobleem, blijkt uit onderzoek, meer dan zestig procent van de consumenten maakt echter geen gebruik van speciale vlekverwijderaars. '

In het VanishOxi-reclamespotje is te zien hoe met het waspoeder hardnekkige grasvlekken uit een witte blouse zijn te halen. Met een papje van het poeder worden de vlekken ingesmeerd. Het kledingstuk gaat vervolgens in de wasmachine voor de echte wasbeurt. De vlekkenverwijderaar kan ook direct aan het gewone waspoeder worden toegevoegd.

De belangrijkste concurrent op de Nederlandse markt, SaraLee, heeft eind vorig jaar een oxi-loot Biotex Oxy-effect aan haar Biotex-boom toegevoegd. 'Dit kan als inweekmiddel of voorwasmiddel dienen maar het kan ook wat bij het gewone waspoeder worden gevoegd om in de wasmachine extra waskracht te leveren', zegt Don van Hal van SaraLee.

Biotex is gespecialiseerd in 'moeilijke vlekken'. Van Hal: 'Biotex is in Nederland marktleider in dit segment, de introductie van zo'n breed toepasbaar poederproduct in ons assortiment lag voor de hand. Nogal wat hardnekkig vlekken van onder andere thee, koffie, rode wijn, vruchtensap, chocomel en bloed zijn er mee te verwijderen.' Biotex heeft met Oxy-effect haar dalende marktaandeel (inclusief Inweek Groen en Voorwas Blauw) weten om te buigen.

De stof percarbonaat vormt de basis voor de nieuwe zuurstofbleekpoeders. Peroxide dat daarbij wordt gevormd, gaat de vlekken te lijf.

Bij bleken peroxide breekt kleurende vuilmoleculen af komt zuurstofgas vrij. Dat gaat in de vorm van reinigende belletjes de lucht in. 'Die bleekreactie verloopt al goed bij 40 graden Celsius. Bij hogere temperatuur gaat het nog beter', zegt Van Hal.

Reclamemakers grijpen de vorvoorming van peroxide aan om in advertenties met wervende en wetenschappelijk getinte begrippen als 'actieve zuurstof' te kunnen strooien. Voor andere wasmiddelfabrikanten is de lucratieve oxitrend aanleiding daar in hun teksten aan te refereren. Unilever verkoopt Omo Sparkling, en Procter- & Gamble heeft het in haar reclame voor Ariel Color over 'met bruisende korrels', terwijl er eigenlijk niet veel percarbonaat in zit.

'Het gebruik van percarbonaat in wasmiddelen is niet nieuw, de hoge concentratie wel', zegt Don van Hal van SaraLee. 'In ons oxiproductzit meer dan dertig procent percabonaat. Normale waspoeders voor de wasautomaat komen meestal niet verder vijftien procent. Wij doen er zelfs nog iets meer in dan onze concurrent VanishOxi.'

'Nee, we hebben het oxi-product niet nageaapt', pareert Van Hal kritiek. 'Het idee is wel hetzelfde. We gebruiken echter niet alleen een iets hogere concentratie percarbonaat, maar hebben er ook verschillende enzymen aan toegevoegd. Die versterken de werking. Die combinatie geeft een beter product, vinden we.'

De nieuwe oxi-producten geven geen schade aan wasbare textielvezels en ook de kleurvastheid is geen probleem, zegt Van Hal van SaraLee. 'We hebben dat onderzocht en geen schade kunnen ontdekken. Bovendien, we zijn nu bijna een half jaar op de markt en we hebben geen enkele terechte klacht ontvangen.' Ook Reckitt van VanishOxi zegt dat haar wasbooster textielvezel-en kleurveilig is. Goed uitspoelen is essentieel.

Door de introductie van Vanish-Oxi met inmiddels een marktaandeel van ongeveer veertig procent is de omzet van vlekkenproducten (zonder inweek-en voorwasmiddelen) bijna verdubbeld, in nog geen jaar tijd.

Bijna twintig miljoen euro gaat er in die sector om. Dat is overigens in omzet gemeten maar vier procent van de totale, afkalvende wasmiddelenmarkt. Netscher van Reckitt verwacht nog wel verdere groei in dat segment 'vlekverwijderaars': 'Consumenten zijn niet tevreden over de waskracht van bestaande middelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.