Actieve kolen in de auto

Het blad Auto Review is een vernieuwend automagazine', stelt de uitgever. De samenwerking met het Duitse Auto Zeitung moet dit tweewekelijkse blad een 'hoge kwaliteit' garanderen....

Afgezien van de implicatie dat de concurrentie - ontechnisch en belegen als ze is - met onzin de boel besodemietert, heet ook hier een diesel een 'zelfontbrander' en staat ook hier de Ford Shelby GR-1 op 'maar liefst 345 millimeter brede Goodyear-sloffen'.

Het blad leunt zwaar op stukken uit het Duitse zusterblad. Dat is geen bezwaar, want de Duitse autopers pakt die dingen vaak degelijk en grondig aan. Nieuwe modellen worden beproefd; er wordt geadviseerd over de aanschaf van een tweedehandsauto; er is kort nieuws; er zijn technische rubrieken en vergelijkbare auto's worden naast elkaar gezet.

'De vers herziene Milanees gaat de confrontatie aan met compact uit München', heet het dan in het overspannen taalgebruik waarin de autojournalistiek toch al erg goed is, maar waarin Auto Review een vrij eenzame hoogte bereikt. Voeg daarbij dat nogal luchtig uit het Duits wordt vertaald, en het resultaat is dat de lezer zich soms als in een verbale lichtbak gevangen voelt, wat de informatieoverdracht ernstig belemmert.

Zo kent het Duits het prachtige woord Laufkultur, waarmee wordt gedoeld op de manier waarop de motor draait. Het Nederlands kent daarvoor geen passend equivalent, maar Auto Review wel: loopcultuur.

Het is symptomatisch. We leren bijvoorbeeld dat in de nieuwe Golf Plus de achterbank asymmetrisch kan worden omgeklapt: 'Daarbij glijden ook de zitvlakken een stuk naar voren (...).' Als de bestuurder van de nieuwe BMW 330i ('zespitter') gas geeft, 'antwoordt het aggregaat met een kernachtig getrompetter dat de inzittenden overduidelijk maakt dat het echte werk gaat beginnen'. In een fotobijschrift geldt voor deze auto de aanbeveling 'loopt kaarsrecht vooruit'.

In de Mercedes C 320 CDI 'worden zelfs bescheiden bewegingen van het gaspedaal zonder omhaal in voortstuwing omgezet'. De BMW 120i blijft 'steeds uitgewogen, spoorstabiel en zonder opdrijvende carrosseriebewegingen'.

Over de Skoda Octavia is men wel te spreken. Alleen: 'Zijn akoestische manieren bij een koude start laten daarentegen te wensen over.'

De BMW in deze vergelijkende test valt wat tegen: 'Bij hellingen moet de hand regelmatig richting versnellingspook gaan voor het bedienen van de hakerige vijfbak.' Nee, 'de Tsjech' wint het, ook al omdat hij 'bochten duidelijk neutraler doorkomt en een lagere lastwisselreactie vertoont'.

In een artikel over het pollenfilter van de airconditioning lezen we dat sommige filterlagen werken met 'statistische lading'. Anderzijds: 'Voor een groot aantal actuele modellen hebben wij

filteruitrustingsoplossingen met actieve kolenvullingen klaar staan.' In een kader wordt dat onderstreept: 'in principe kan voor elk huidig voertuig ook een filter met actieve kolen worden ingebouwd.'

Zeker de taal van Auto Review is vernieuwend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden