Actiegroep naar Brussel met klacht over Lelystad Airport: meer overlast dan berekend

Stichting Red de Veluwe heeft donderdag een klacht ingediend bij de Europese Commissie over het niet-correct toepassen van de procedures bij het besluit om Lelystad Airport aan te leggen. Volgens de actiegroep zijn bij het opstellen van de Milieu Effect Rapportage (MER) voor de aanleg van het vliegveld niet alle gevolgen voor omwonenden meegenomen.

Beeld anp

Bij de MER uit 2014 die ten grondslag lag aan het besluit om Lelystad Airport uit te breiden, is alleen de hinder van het vliegverkeer binnen een straal van 30 kilometer direct rond de luchthaven in kaart gebracht. Destijds ging men ervan uit dat vliegtuigen buiten deze cirkel snel het hogere luchtruim zouden kiezen en daardoor niet of nauwelijks hinder zouden veroorzaken.

Geen ruimte in hoger luchtruim

Toen vorig jaar de aanvliegroutes voor Lelystad bekend werden gemaakt, bleek echter dat vliegtuigen tientallen kilometers laag over delen van Gelderland en Overijssel vliegen. Dat blijft zo tot 2023, als de nieuwe indeling voor het hogere luchtruim gereed is. Daarin kan mogelijk wel ruimte worden gemaakt voor het vliegverkeer op Lelystad. Nu is die ruimte er niet.

Volgens voorzitter Robert Tieskens van Red de Veluwe hadden die lage aanvliegroutes ook meegenomen moeten worden in de MER, omdat omwonenden in de wijde omtrek daar hinder van ondervinden. Dat is niet gebeurd, waardoor het Rijk volgens de actiegroep in strijd heeft gehandeld met richtlijnen van de Europese Commissie.

Actualisatie

Vorig jaar toonde Hoog Overijssel al aan dat in de MER fouten zijn gemaakt, waardoor de geluidshinder van de vliegtuigen te laag is ingeschat. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Milieu schreef in december aan de Tweede Kamer dat de MER daarvoor gecorrigeerd zal worden. Bij deze actualisatie zullen ook de effecten van de lage vliegroutes worden mee gewogen.

Volgens de actiegroep is dat 'oplapwerk' en moet de hele procedure opnieuw. Dat zou de opening van Vliegveld Lelystad aanzienlijk kunnen vertragen. Die staat nu gepland in april 2019. Lelystad moet vooral vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. Het gaat om tienduizend vliegbewegingen in 2023, oplopend tot 45 duizend in 2043.

Onlangs twijfelden regeringspartijen Christen Unie en D66 al openlijk of opening van Vliegveld Lelystad in 2019 wel realistisch is. Zij vinden dat er eerst duidelijkheid moet komen over de werkelijke geluids- en milieueffecten. Zonder de steun van CU en D66 heeft het besluit tot de aanleg van Lelystad Airport geen meerderheid in de Tweede Kamer.


Meer over de onstuitbare én omstreden groei van Schiphol

Dit is hoe Schiphol de hinder omlaag rekent
Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt. Daar is een term voor: 'geSchiphold worden'. (+)

Schiphol: het succes en de schade
Van een grasveld met een paar loodsen in 1916 tot 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei van Schiphol.

Actiegroep: geluidshinder Vliegveld Lelystad strekt zich uit over groter gebied dan berekend
In het rapport voor de aanleg van het vliegveld zijn ernstige rekenfouten gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.