Actiegroep bevrijdt KLM-zwaan
Het Sober Denken Genootschap heeft vannacht zijn gram gehaald. De KLM-zwaan - ja precies: die dikke witte uit de reclame - is vannacht symbolisch 'in de natuur teruggezet'....
Op de betreffende affiches neemt de zwaan symbolisch de vlucht uit het 'domein van de commerciële, institutionele beeldtaal', omdat die visuele cultuur net zo weinig met ecologie en natuurschoon opheeft als de KLM met zwanen. Stellen dus de actievoerders van het Sober Denken Genootschap.
En denk niet dat ze het bij één harde wilde symbolische plak-actie zullen houden, want alleen door 'verstoring en vertwijfeling' kan de doorsnee visuele analfabeet uit de klauwen van de mainstream-beeldtaal worden gered.
Het Sober Denken Genootschap liet eerder van zich zien in een campagne tegen de KPN-affiches die de privatisering van de posterijen publiek maakten. Over de bedrijfsposters werd toen plakkaten met de leuze 'Uw trots, Ons bezit. KPN' gekwast.