Actiefilm in stilte

Meer dan andere filmhelden wordt Robert Neville, opvallend ingetogen en overtuigend gespeeld door de doorgaans zo uitbundige actieheld Will Smith, in I Am Legend een paar keer indringend met zichzelf geconfronteerd. Wanneer New York geëvacueerd wordt omdat een levensbedreigend virus de stad (en later de wereld) bedreigt en hij afscheid moet nemen van zijn gezin, loopt er een niet te missen traan langs zijn gezicht. En later in de film nog een keer. Het zijn ontroerende momenten die aangeven dat I Am Legend een ongewone actiefilm is. Dat kan ook niet anders, want in het eerste deel van de film doolt de wetenschapper als een van de weinige overlevenden van een virale ramp door een als Pompeï stilgevallen New York. Op zoek naar andere overlevenden en op zoek naar een medicijn tegen de soort hondsdolheid waaraan de meeste andere overlevenden ten onder zijn gegaan.

Geen ander mens krijgen we te zien. En actie ook nauwelijks, met uitzondering van de veelgeprezen openingsscène, waarin Neville, met zijn enige kameraad herdershond Samantha, achter een roedel herten aan jaagt. Verder is het stil en praat Neville vooral tegen zijn hond, tegen etalagepoppen die hij als vrienden is gaan beschouwen, en tegen zichzelf. En dat, weet iedere amateurpsycholoog, kan zomaar het voorstadium van waanzin zijn. Het is in die stilte dat overtuigend de kiem wordt gelegd voor de afwikkeling van het verhaal, dat weliswaar naar het einde toe conventioneler en sentimenteler wordt, maar door het afwijkende en sterke fundament uit het begin uitstekend te pruimen is.

I Am Legend (Francis Lawrence, 2007)

Veronica, 20.30-22.25 uur.

New Kids Turbo

(Steffen Haars en Flip van der Kuil, 2010) Even platte als hoogstvermakelijke filmversie van een serie korte filmpjes over een groepje Brabantse asocialen die een aantal jaar geleden doorbraken op YouTube. De hoofdpersonages uit het dorp Maaskantje zijn behalve diep in de provincie, ook nogal diep in de jaren negentig blijven hangen. In haardracht (matje), kledingstijl (trainingspak) en muzieksmaak (happy hardcore). Favoriete bezigheid van Richard Batsbak, Rikkert Biemans, Gerrie van Boven, Barrie Butsers en Robbie Schuurmans: op straat hangen rond de gifgroene, getunede Opel Manta van Rikkert, en halve liters Schultenbräubier uit blik wegspoelen. Het regisseurs- en scenaristenduo Haars en Van der Kuil (tevens goed voor twee van de rollen) kent de subcultuur tot in detail, en schiep personages die net niet té karikaturaal zijn en door de acteurs worden voorzien van exact de juiste mimiek en accent.

Comedy Central, 20.30-22.00 uur.

Poulet au vinaigre

(Claude Chabrol, 1985) Inspecteur Jean Lavardin onderzoekt een moordzaak op het Franse platteland. Deze prettig onopgesmukte policier van in de nouvelle vague begonnen veelfilmer Claude Chabrol (1930-2010) kreeg een jaar later een tweede deel, waarna nog vier tv-films volgden.

TV5, 0.50-2.35 uur.

Mississippi Burning

(Alan Parker, 1988) FBI-agenten onderzoeken de verdwijning van drie mensenrechtenactivisten en worden tegengewerkt door de Ku Klux Klan. Regisseur Parker pakt het politieke drama op de voor hem gebruikelijke expliciete wijze aan.

BBC 1, 1.15-3.15 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden