Actie voor alleen maar groene chocoladeletters

Amsterdam Voor een kind in sinterklaastijd was de naam van Wilhelmina of Willem een voorrecht. Wie Ineke of Izaak heette, voelde zich bij voorbaat benadeeld, want iedereen wilde nu eenmaal de grootste chocoladeletter in zijn schoen....

Anno 2009 gaat het niet meer om de W of de I, maar om goed of fout. Onder het motto ‘Alle 19 miljoen foute chocoladeletters de winkel uit’ voert Oxfam Novib een campagne voor een Groene Sint.

Volgens Oxfam Novib is 85 procent van alle in Nederland verkochte chocoladeletters ‘fout’, dus niet afkomstig van kleine duurzaam opererende cacaoboeren die een eerlijke prijs voor hun producten krijgen.

‘Honderdduizenden boeren in de Derde Wereld zijn de dupe’, stelt Novib in het rapport Eerlijk duurt het langst. Al twee jaar lang voert deze ontwikkelingsorganisatie campagne, maar tot nu toe zet het niet veel zoden aan de dijk.

Van de 23 miljoen verkochte chocoladeletters in Nederland zijn er maar 3,5 miljoen ‘duurzaam’ te noemen. Van de drie grote merken – De Baronie, Droste en Verkade – brengt alleen Verkade eerlijke letters op de markt – ruim drie miljoen. De andere ‘eerlijke letters’ komen van Max Havelaar, Tony’s Chocolonely en het Albert Heijnhuismerk Puur & Eerlijk.

De kleinere supermarkten scoren samen het best als het gaat om de verkoop van eerlijke chocoladeletters. Dit zijn ketens als MCD, Vomar, Nettorama, Hoogvliet, Coop, Dekamarkt, Dirk, Spar, Boni en Deen. Gemiddeld is 40 procent van hun aanbod eerlijk. Deze kleinere ketens verkopen relatief meer A-merken, zoals Verkade. Bij Super de Boer, Plus en C1000 is een kwart tot een derde van de letters eerlijk. Daaronder komen Jumbo en V & D. Van de 2,5 miljoen chocoladeletters van Albert Heijn is 4 procent duurzaam. HEMA, Jamin, Aldi en Lidl hebben helemaal geen duurzame letters in de schappen.

Bij de chocoladerepen is de score nog slechter dan bij de chocoladeletters. Slechts 8 procent van de in totaal 110 miljoen repen die jaarlijks worden verkocht, is gemaakt van duurzaam geproduceerde cacao.

Oxfam Novib directeur Adrie Papma: ‘Wij vinden dat de chocoladefabrikanten en supermarkten in Nederland meer lef moeten tonen door meer duurzame cacao in te kopen en aan te bieden aan de consumenten. Grote merken als Verkade, Cadbury en Mars hebben deze stap al gezet. Als de vraag door bedrijven naar duurzaam geproduceerde cacao toeneemt, krijgen de cacaoboeren in ontwikkelingslanden de kans op een zelfstandig bestaan.’

Novib wil dat in 2010 alleen nog maar eerlijke chocoladeletters worden verkocht met een duurzaamheidskeurmerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden