Acteerduel

Hoewel zijn hoogtijdagen ook in 2003 al enige tijd achter hem lagen, zet Al Pacino in The Recruit een overtuigende CIA-medewerker neer. Niet op de explosieve manier waarop hij in Scarface of The Godfather excelleerde, maar meer op de wijze waarop hij ook in Insomnia uitblonk: als oudere, vermoeide cynicus met ergens nog wel een restje vuur en warmte in zich. In de spionagethriller van Roger Donaldson (No Way Out, Thirteen Days) vindt hij Colin Farrell tegenover zich. Die accepteert zijn verzoek te komen solliciteren voor een opleiding bij de Amerikaanse geheime dienst. Een verraderlijke opleiding, zo zal blijken gedurende de film, waarbij niets is wat het lijkt. Dat laatste stampt Pacino er herhaaldelijk bij zijn recruten in en is tevens een les die de kijker ter harte dient te nemen om niet het spoor bijster te raken in deze eerste film die de officiële medewerking en goedkeuring kreeg van de CIA. Naar verluidt hebben de scenarioschrijvers veelvuldig overlegd met de echte overheidsspionnen. Dat zoiets de geloofwaardigheid niet altijd ten goede komt, bewijst het tweede deel van de film, als het verhaal lelijk ontspoort. Maar dat is iets waaraan Pacino en Farrell weinig kunnen doen. Zij leveren tot de laatste seconde als een pseudo-vader en -zoon een fraai acteergevecht. Waarbij de winnaar natuurlijk niet de winnaar is; ook in dat opzicht is niets wat het lijkt.


The Recruit (Roger Donaldson, 2003)


Veronica, 20.30-22.50 uur.


Hope Floats

(Forest Whitaker, 1998) Groot geworden met actiefilms en romantische komedie, toont actrice Sandra Bullock hier, in een film die ze mede produceerde, dat ze meer kan. Ze is Birdee, een laagopgeleide vrouw, maar wel drie keer Miss Smithsville in haar Texaanse dorp. Dat was vroeger. Nu valt haar leven live op televisie aan duigen, midden in een talkshow. Haar vriendin vertelt haar ten overstaan van een miljoenenpubliek een verhouding te hebben met Bill, Birdee's echtgenoot. Jazeker, ze hebben ook seks met elkaar. Daarna ontvouwt Hope Floats zich als een smartlap over desillusies, ontluikende liefde en de helende kracht van familie. En over hoop. Levensgrote clichés die scenarioschrijver Steven Rogers ook nog eens opdient zonder een spoor van ironie. Mooi spel (ook van Gena Rowlands, als Birdee's moeder), maar als liefdesliedjes en scènes waarin dochterlief een walsje maakt met haar aan alzheimer lijdende vader je tegenstaan, kun je Hope Floats beter ongezien laten.


RTL 8, 20.30-22.45 uur.


Alle Anderen

(Maren Ade, 2009) Met een Bergmaniaanse volwassenheid ontleedt de relatief jonge filmmaakster Maren Ade (1976) in haar pas tweede speelfilm de liefdesrelatie tussen twee twintigers. Ze heeft daarvoor geen grote gebaren, geen grote woorden nodig. Gitti (Birgit Minichmayr, die voor haar rol in Berlijn een Zilveren Beer won) en Chris (Lars Eidinger) verblijven in het luxe zomerhuis van zijn ouders op Sardinië. Ze tasten elkaar af, letterlijk en figuurlijk - het wordt niet duidelijk gemaakt, maar waarschijnlijk zijn ze voor het eerst samen. Ze praten en doen zoals geliefden praten en doen als ze zich onbespied wanen. En bijna ongemerkt, deels door externe omstandigheden, verandert de verliefdheid van aard en veranderen de twee geliefden mee. Ade zit boven op haar personages, maar stuurt de kijker in het geheel niet. Die mag de conclusies zelf trekken, misschien wel op basis van het verloop van zijn eigen liefdesrelatie. Waarschijnlijk niet voor iedereen een geruststellende film.


In het begin van The Recruit staat Colin Farrells personage, een aan het prestigieuze M.I.T. opgeleide nerd, op het punt een megadeal te sluiten met computergigant Dell. Hij laat het lopen ten gunste van een carrière bij de CIA, ogenschijnlijk omdat hij meer te weten wil komen over zijn vader, een jong gestorven CIA-agent. Veel later in de film zien we nog een mogelijke reden van zijn beslissing: hij werkt thuis op een Macintosh-computer.


Arte, 00.55-02.55 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden