ACM doet invallen bij bedrijven achter datingsites die met nepprofielen zouden werken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week invallen gedaan bij 'enkele' bedrijven achter datingsites. De toezichthouder verdenkt de webbedrijven ervan met nepprofielen te werken. 

Archiefbeeld. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

‘Ik maakte een profiel aan, zette foto’s erop en vrijwel meteen had ik veel reacties. Via een datingsite kwam Harold van Tien in contact met een vrouw. Om met haar te kunnen chatten, betaalde hij 2,50 euro per bericht. ‘We deelden geheimen met elkaar. In het normale leven kon ik die niet kwijt, maar daar wel. Dat vond ik fijn.’ Tot een ontmoeting kwam het nooit.

Twee maanden geleden deed Van Tien zijn verhaal aan het programma De Monitor. Datingsites die werken met nepprofielen blijken zo’n groot probleem te zijn dat de ACM deze week invallen heeft gedaan bij 'enkele' bedrijven achter de sites. De toezichthouder heeft meldingen gekregen van consumenten die zo voor honderden euro’s zijn misleid. De bedrijven waar een inval is gedaan zijn eigenaar van duizenden datingsites, zegt woordvoerder Jeroen Nugteren van de ACM. Om welke bedrijven het gaat, wil hij niet zeggen.

Gebruikers van de sites betalen geld per bericht, zonder dat dit werkelijk tot een date leidt. Dit was ook het geval bij Van Tien. Iedere keer als hij een afspraak met de vrouw probeert te maken, komt zij met een smoes. ‘Na verloop van tijd heb je het door, maar dan heeft ze al zoveel vragen gesteld dat je veel geld kwijt bent', vertelt hij aan De Monitor. Hoeveel geld wil hij niet zeggen, omdat hij zich schaamt. 

De ACM vermoedt dat klanten van de sites in werkelijkheid berichten sturen met ingehuurde medewerkers. De toezichthouder roept op alert te zijn voor datingsites waar je per bericht moet betalen. 

'Het gaat vaak om kwetsbare consumenten, die zich bijvoorbeeld eenzaam of alleen voelen', zegt de woordvoerder. 'Zij worden verleid om te reageren op de grote stroom berichten die zij op datingsites krijgen.' De prijzen verschillen per site, maar zijn bijvoorbeeld een euro per bericht. 

Honderden euro's

Via de ConsuWijzer, waar de overheid advies geeft over consumentenrechten, geeft de ACM tips hoe gebruikers nepprofielen kunnen herkennen. Als de ander continu vragen stelt, moet er een belletje gaan rinkelen. Dit is een methode om meer geld uit de zak van de datingsitegebruiker te kloppen. Het is ook alarmerend als de ander niet ingaat op verzoeken om verder te chatten via andere kanalen, zoals WhatsApp. Consumenten moeten daarnaast alert zijn als ze een stortvloed aan berichten binnenkrijgen direct na aanmelding op de site. 

De invallen zijn onderdeel van een groter onderzoek naar het gebruik van nepprofielen op datingsites. Op veel datingsites staat in kleine lettertjes dat het kan gaan om fictieve profielen, zegt de woordvoerder. De ACM onderzoekt nu of er alsnog sprake is van misleiding of dat er andere regels worden overtreden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.