Achterstand

HET ministerie van Onderwijs kan niet aantonen dat het bestrijden van onderwijsachterstand zin heeft. De afgelopen tien jaar besteedde het ministerie hieraan acht miljard gulden, maar er is geen enkel bewijs dat zwakke leerlingen hebben geprofiteerd van deze investering....

Het is bijna een cliché om te spreken over een vernietigend rapport. Toch verdient dit rapport dat predikaat ten volle. Het beleid kent geen duidelijke doelstelling, scholen hoeven niet te verantwoorden wat zij met het extra geld doen, het beleid wordt niet geëvalueerd en het is nog altijd niet duidelijk welke aanpak succes heeft bij het bestrijden van achterstanden. Elk jaar weer verlaten kinderen uit sociaal zwakke milieus het basisonderwijs met een achterstand van twee jaar ten opzichte van de gemiddelde leerling.

De Rekenkamer is niet alleen kritisch over het in het verleden gevoerde beleid, ook de aanpak van de huidige bewindslieden rammelt aan alle kanten. Staatssecretaris Adelmund lanceerde vorig jaar haar Onderwijskansenplan: zij zou ervoor zorgen dat de kinderen op de slechtste scholen extra steun krijgen. Ook in haar plan ontbreekt een doelstelling. Zij wil 'de optimale ontplooiing van alle talenten van leerlingen dichterbij brengen'. Nogal algemeen geformuleerd, merkt de Rekenkamer fijntjes op, een concrete doelstelling ontbreekt. Bovendien is de toezichtstructuur wederom 'gebrekkig'.

Uit het rapport blijkt dat het ministerie de toezichthouders zelfs van hun taak afhoudt. Toen de onderwijsinspectie bekend maakte dat zij het gemeentelijk achterstandenbeleid wilde controleren, stak Adelmund daar een stokje voor. De inspectie moest 'stimulerend optreden' en geen kritische vragen stellen.

Het ministerie weerspreekt de harde conclusies niet. Minister Hermans belooft beterschap, hij zal veel nauwkeuriger controleren wat er met het geld gebeurt. Dat siert Hermans. Maar het is niet genoeg. Nu krijgt een school tweemaal zoveel geld voor een leerling waarbij de overheid een achterstand vermoedt, op grond van de woonplaats en opleiding van de ouders. Zolang dat automatisme blijft bestaan, is het beleid tot mislukken gedoemd.

De overheid zal scholen moeten verplichten aan te tonen dat zij iets zinnigs doen met het extra geld dat zij krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden