Achterstandspoëzie

Ja, het is belachelijk: een Britse film die nagesynchroniseerd midden in de nacht wordt uitgezonden. Dat zou nooit de tip van de dag mogen zijn. Zie het als een klein protest tegen het abominabele aanbod elders deze avond. En als een aanbeveling om, mocht u de film nog niet gezien hebben, toch het opname-apparaat klaar te zetten. Want Fish Tank van Andrea Arnold verdient het.


In de beste traditie van het Britse sociaal-realisme toont Arnold ons het leven van de 15-jarige Mia, een nukkig meisje met problemen. Ze is van school getrapt, heeft ruzie met haar beste vriendin en raakt door haar agressieve gedrag nog verder in de puree. Thuis is er weinig te beleven. Mia's moeder drinkt veel en denkt vooral aan zichzelf, haar jongere zusje is een plaag. Haar vader is al jaren buiten beeld. Mia hoopt danseres te worden. Ze vindt steun voor haar plannen wanneer haar moeder een nieuwe vriend mee naar huis neemt. Connor (Michael Fassbender) lijkt een begerenswaardige stiefvader: hij heeft een vaste baan, is vriendelijk en behulpzaam. Al snel weet hij Mia's wantrouwen weg te nemen. De toenadering tussen het tienermeisje en de volwassen man, die misschien niet is wie hij beweert te zijn, vormt het hart van de film. Arnold neemt geen moreel standpunt in; ze registreert alleen, en laat ruimte voor voorzichtig optimisme.


Fish Tank speelt, net als Arnolds vorige film Red Road, in een probleemwijk met grimmige flats. Maar waar deze locaties vaak een grauwsluier over een toch al weinig vrolijke film leggen, vindt de camera van Arnold juist poëzie op onverwachte plaatsen. De introvert dansende Mia voor het raam, met uitzicht op sombere flats - Arnold filmt het zo dat het tafereel geen armzaligheid uitstraalt, maar kracht. Op dezelfde manier ziet ze de schoonheid in betonnen woonblokken en in het terrain vague op de grens van stad en platteland.


Improvisatie

Fish Tank kwam op onorthodoxe wijze tot stand: zonder scenario. De film werd in chronologische volgorde opgenomen, waarbij alleen de eerstvolgende scène werd doorgenomen. Die aanpak was vooral bedoeld om de onervaren Katie Jarvis, letterlijk van de straat geplukt om de hoofdrol te spelen, niet in de war te brengen. De onwetendheid van de acteurs over het vervolg van de gebeurtenissen geeft Fish Tank extra spanning.


Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)


Arte, 01.40-03.35 uur.


50 First Dates

(Peter Segal, 2004) Actrice Drew Barrymore (37) trouwde vorige maand voor de derde maal, al dik in verwachting van haar eerste kind. Wellicht dat daarmee haar leven in rustiger vaarwater komt. Na haar commercialdebuut, dat ze maakte toen ze 11 maanden oud was, speelde ze op 7-jarige leeftijd een hoofdrol in E.T. en daarna ging het bergafwaarts met haar: drank en drugs kregen haar er al voor haar 18de onder. En die klap is ze professioneel eigenlijk nooit meer te boven gekomen. Ze speelde in talloos veel films, maar slechts een enkele daarvan is noemenswaardig. 50 First Dates behoort daar niet toe. Dat is een slecht gelukte romantische komedie met een absurd en onmogelijk uitgangspunt: Barrymore is een jonge vrouw die bij een auto-ongeluk haar kortetermijngeheugen is verloren, zodat Adam Sandler, die verliefd op haar is, haar elke dag opnieuw moet versieren. Knappe filmmaker die daarvan een goede film maakt. Peter Segal is geen knappe filmmaker.


RTL 5, 20.30-22.30 uur.


D.O.A.

(Annabel Jankel, Rocky Morton, 1988) Thriller met Dennis Quaid als letterkundige die vergiftigd wordt en nog maar een etmaal te leven heeft, tenzij hij natuurlijk tijdig de dader vindt. Samen met een student gaat hij daarnaar op zoek. Wat gladde, maar vermakelijke remake van gelijknamige film noir uit 1950. De rol van de student wordt gespeeld door Meg Ryan, die een jaar later onsterfelijk zou worden met When Harry Met Sally.


BBC 1, 00.45-02.05 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden