Achterstallig onderhoud aangepakt

'Eerst houwen dan bouwen', luidt het motto van Verkeers-minister Peijs. Haar 'absolute topprioriteit': het wegwerken van het achterstallig onderhoud aan spoor, wegen en vaarwegen....

Peijs heeft voor de aanpak van de 'belabberde' infrastructuur tot 2010 meer dan 2 miljard euro beschikbaar. Dat enorme bedrag dankt zij aan de opbrengsten van het 'Kwartje van Kok', jaarlijks goed voor 530 miljoen euro. Het meeste geld (853 miljoen tot 2010) gaat naar het spoor, de vaarwegen krijgen 700 miljoen, de wegen de rest.

Toch neemt ook Peijs pijnlijke bezuinigingsmaatregelen. Ze heeft de komende jaren namelijk nog handenvol geld nodig voor de aanleg van de Betuwelijn en de Hogesnelheidslijn. Bovendien wil de CDA-bewindsvrouw per se de files aanpakken. Net als haar voorganger, LPF-minister De Boer, kiest ze met een spoedwet wegverbreding voor zogeheten spitsstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming op de belangrijkste knelpunten met minimaal dertig procent, zij het tijdelijk. Daarnaast wil ze veel geld (330 miljoen) besteden aan ontwikkeling van stille banden, stil asfalt en zogenaamde 'fluistertreinen'.

Vooral mensen in de regio worden getroffen door de bezuinigingen. Een groot aantal nieuwe projecten, zoals de ringwegen rond Eindhoven en Groningen en de spoorlijn Roosendaal-Antwerpen, wordt enkele jaren in de ijskast gezet. Peijs bespaart hiermee in totaal 2,3 miljard euro. Hiervan ontvangt haar staatssecretaris Schultz 225 miljoen euro voor het versterken van de zeedijken en de waterkeringen bij het IJssel- en Markermeer. Peijs mikt op een daling van het aantal verkeersdoden naar negenhonderd in 2010.

De ambities van haar collega, minister Dekker van VROM, zijn een stuk bescheidener. Ze wil vooral het mes zetten in de eigen regelgeving. Het komt te vaak voor dat bestuurders en burgers VROM als hinderlijk ervaren. Niet voor niets luidt het motto van Dekker: 'Van hindermacht naar ontwikkelkracht.' Elk VROM-voorschrift wordt geanalyseerd met als belangrijkste vraag: 'Kan hij weg of niet?' Uiteindelijk moeten honderd van de vierhonderd regelingen verdwijnen, nog eens honderd worden samengevoegd. Plattelandsgemeenten krijgen meer ruimte om woningen en bedrijventerreinen te bouwen.

Ook VROM moet bezuinigen. Voor een deel draaien de huursubsidie-ontvangers hier voor op. Gemiddeld gaat de huursubsidie per 1 juli 2004 met 12 euro per maand omlaag. Verder wordt de subsidieregeling voor energiezuinige apparaten afgeschaft en wordt bezuinigd op bodemsaneringen.

Mensen die in verhouding tot hun inkomen goedkoop wonen ('scheefwoners') kunnen hun borst natmaken. Woningcorporaties mogen hun huren straks fors verhogen, tot 'marktconforme' bedragen. Met deze maatregel hoopt VROM deze mensen tot aankoop van een huis te verleiden. Dat zou de doorstroming op de verstopte woonmarkt bevorderen. Als tegenprestatie moeten de corporaties investeren in verloederde stadswijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden