Achterhoek krijgt meer NS-boemels zonder conducteur
NS willen in de Achterhoek meer boemeltreinen laten rijden. Op de lijnen Arnhem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk zullen tweemaal per uur treinen rijden in plaats van eens per uur....
ANP
UTRECHT
Het besluit van NS is opmerkelijk omdat de spoorlijntjes sinds jaar en dag verliesgevend zijn. Ze staan op de lijst van onrendabele spoorlijnen, die enkele maanden geleden is opgesteld. NS willen hier alleen nog rijden als er voldoende subsidie tegenover staat.
Het spoorbedrijf wil nieuw, licht en goedkoop materieel inzetten op de lijnen naar Winterswijk. De treinen zullen niet de gebruikelijke compartimenten hebben. De machinist kan zo in de trein een oogje in het zeil houden zonder dat er een conducteur nodig is, redeneren NS. De kaartcontrole gebeurt steekproefsgewijs.
Het plan voor de Achterhoek is opgesteld in samenwerking met de Gelderse Vervoer Maatschappij (GVM), het plaatselijke streekbusbedrijf. Door een grotere frequentie van treinen en bussen kan het aantal reizigers met 15 procent stijgen, zo blijkt uit onderzoek.