Acht tips acts die u niet mag missen op het Amsterdam Dance Event

Zo veel te zien, zo veel te doen: 2.000 dj's en acts op 45 locaties. We moesten toch een keuze maken, dus de Volkskrant tipt acht optredens die u niet mag missen op het Amsterdam Dance Event.

Martin Garrix.Beeld ANP

Martin Garrix - Amsterdam Music Festival, Heineken Music Hall, 15/10

Twee jaar geleden sprak de Volkskrant de 17-jarige Martin Garrix in aanloop naar het ADE over zijn aanstaande doorbraak in de dance. Die is inmiddels een feit, maar er is meer aan de hand. Hij brak met zijn platenmaatschappij Spinnin' Records omdat hij zich in avontuurlijker dance wilde storten. En de waardering voor de Dutch Dance van Garrix begint toe te nemen, ook bij hen die het opgewekte en typisch Nederlandse progressieve housegenre minder aangenaam vinden (zie interview Seth Troxler hieronder). Garrix mag het dus gaan waarmaken, om te beginnen in de uitverkochte Heineken Music Hall. We zijn benieuwd.

Hunee en Soichi Terada, Rush Hour - x L.I.E.S. x Banlieue, Radion, 17/10

De Duits-Koreaanse dj en producer Hunee, die in Amsterdam woont, maakte - opvallend genoeg - de beste Nederlandse plaat van het jaar volgens 3voor12. In de Volkskrant sprak de dj over zijn fascinatie voor de Japanse producer Soichi Terada en het compilatiealbum Sounds From The Far East, dat Hunee met hem samenstelde. Muziek uit een onschuldig housetijdperk, met tracks die werden gemaakt voor computergames als Ape Escape. De compilatie werd een succes, de carrière van Terada kwam weer tot leven en nu staan ze naast elkaar op wat een van de leukste feesten van het ADE moet worden, in het fijne Radion. Met tevens Antal van Rush Hour, I-F en Robert Bergman, Ron Trent en Florian Kupfer.

Dekmantel Night - Westergastheater, 15/10

Feestorganisator Dekmantel is ook dit jaar nadrukkelijk aanwezig op ADE. Donderdag en vrijdag programmeren ze in het Westergastheater twee nachten die tot tien uur in de ochtend duren. Donderdag maken onder anderen Four Tet, Pearson Sound en Joy Orbison hun opwachting. Hoe zou Four Tet zich profileren tussen de dubstep-dj's? Hij is een echte omnivoor die van opzwepende worldbeats naar freejazz en ambient kan wisselen. Zijn onlangs verschenen album Morning/Evening is daarvan het bewijs. Graag horen we hem zo tegen het ochtendgloren een set neerzetten die net zo spannend is als op die plaat. En dan in een staat van halfslaap naar buiten, als het leven weer in volle gang is.

Larry Gus, Melkweg, 17/10

Tien uur, dat is vrij vroeg voor de zaterdagavond op ADE. Maar het optreden van de Griekse Larry Gus is wel de ideale opmaat voor bijvoorbeeld de WARP-dance Night, die middernacht in Paradiso van start gaat. Gus presenteert in de Melkweg zijn kersvers nieuwe album I Need New Eyes. Opnieuw een even bonte als krankjorume mix van beats, psychedelica en vrolijke liedjes, allemaal gespeeld en gezongen door Gus zelf. Hij was hier al op zo ongeveer alle festivals te bewonderen en bezorgde iedereen steevast een goed humeur. Daarna nog alle tijd voor het serieuzere, diepere danswerk elders in de stad.

Andreas Scholl en Vavox, Westerkerk, 16/10

Op zijn zachtst gezegd atypisch voor ADE, maar wel zo bijzonder. De wereldberoemde countertenor Andreas Scholl die zich in zijn professionele leven verre houdt van muziekdozen met een stekker, voert 16/10 in de Westerkerk een moderne herinterpretatie uit van het klassieke Stabat Mater-gedicht. Niet met authentieke instrumenten uit de 18de eeuw maar met analoge synthesizers uit de 20ste. Moog, Oberheim en Mellotron nemen de plaats in van viola da gamba, klavecimbel en darmsnaren. Twee leden van Vavox, een internationaal netwerk van artiesten, componisten en filmmakers gestationeerd in België, met een voorliefde voor vintage keyboards, begeleiden Scholl daarbij.

Maceo Plex Ellum, avond Muziekgebouw aan 't IJ, 16/10

Het Amerikaanse dancelabel Ellum geeft een showcase met onder anderen Gabriel Ananda, Agoria en Scuba maar ook mede-eigenaar van het label Maceo Plex. De Cubaans/Amerikaanse dj/producer die in Ibizaclubs als Space en Amnesia draaide en nu in Spanje resideert, heeft een diverse productiestijl waarin vooral het idioom van techno en disco de dienst uitmaakt. Dat betekent soms een lekker ouderwetse melodielijn met de niet te vermijden handclaps, vocoders en synthdrums, gebed in een onverbiddelijk strakke mechanische beat.

Maya Jane Coles, Scheepsbouwloods NDSM-werf, 15/10

Ze maakt dubstep onder de naam Nocturnal Sunshine en dub als helft van het duo She Is Danger, maar onder haar echte naam Maya Jana Coles produceert de jonge Londense pulserende U.K. house van het diepe soort. Op haar sterke debuutalbum Comfort (2013) sluimerde de triphop her en der, niet alleen in de track met vocalen van Tricky. In de Scheepsbouwloods in Amsterdam-Noord presenteert ze haar eigen avond, die tien uur zal beslaan, tot zeven uur 's ochtends. Bonobo (dat Coles' Something In The Air remixte) verzorgt een dj-set, net als haar vrienden van Mount Kimbie, maar het spannendste optreden van de nacht zal ze vast en zeker zelf verzorgen.

Darkstar Warp & Lucky Me Showcase, Paradiso, 17/10

Voor hun album Foam Island togen Aidan Whalley en James Young, samen het duo Darkstar, naar Yorkshire, de Noord-Engelse county van hun jeugd. In Huddersfield vertelden ze over hun levens in de economisch weinig florissante regio. De interviewflarden zijn her en der ingebed in de toch altijd melodieuze muziek van het duo, waardoor het album een socio-culturele schets van Yorkshire is geworden. Hun optreden moet haast wel een hoogtepunt worden tijdens de gezamenlijke labelavond in Paradiso van het gerenommeerde Warp en het minder bekende Lucky Me Records, met het recalcitrantje van de 'intelligent dance', de veteraan Squarepusher, als grote publiekstrekker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden