Achmea. Meer zorg. Minder zorgen.

Aan welke eisen moet een slogan voldoen om consumenten te verleiden? Is het goed als reclame in je hoofd blijft rondzingen?...

Bij 'ontzorgen' denkt Diana van Ewijk aan ontluizen, 'net zo lang kammen en ziften tot er niks meer van over is'.

Voor Shanti Ganesh klinkt het als 'krenterig omgaan met de declaraties van klanten'. Ook andere inzenders vinden de slagzin 'Achmea, ontzorgt' nu niet bepaald wervend. Uitkleding van de zorgvoorzieningen is bij velen de eerste associatie.

'Ach mea culpa, wat een taalvervuiling', verzucht Joost ter Braak, om de verzekeraar vervolgens een koekje van eigen deeg te geven met nog een neologisme: 'Achmea, de Zorganisatie.' Goed bedacht, vond jurylid Herma Merx. 'Maar of Achmea er blij mee zou zijn?'

Aad Muntz merkt op dat de meeste inzendingen alleen verwijzen naar de zorgpoot van Achmea, terwijl ze ook in andere diensten doen, zoals hypotheken en pensioenen. Lezers noemen dit als complicatie bij het verzinnen van een slogan. Hierin was de opdracht niet helemaal duidelijk, maar gezien de tv-commercials met de duimendraaiende artsen en de wortelrokers ('helaas berusten deze beelden niet op de werkelijkheid') profileert Achmea zich kennelijk in de eerste plaats als zorgverzekeraar.

'Net als wasmiddelen zijn verzekeringen een probleem voor de copywriter', zegt Otto Holzhaus. Moge deze wetenschap tot troost dienen voor het gebrek aan enthousiasme van de jury over de inzendingen van deze week. Veel van hetzelfde, zo werd 'Achmea, een zorg minder' vijf keer ingestuurd. Lezer Marc de Vries meldt bovendien dat die zin al in gebruik is bij een andere verzekeraar (en, zo valt op internet te zien, door talloze andere organisaties, waaronder een telecomspecialist, een verhuizer en een autoschadebedrijf).

Welke inzendingen konden ermee door? De meningen liepen uiteen. Dolf Hell vond 'Achmea, voor alle zekerheid' van Monique Dona de beste, vanwege de relativerende toon. Otto Holzhaus zag als aanzet voor een campagne wel wat in Aly Peppings 'Achmea. Uit voorzorg'. Aad Muntz (wiens oude werkgever Centraal Beheer nu ook tot Achmea behoort) koos voor 'Laten we wel zijn' van Ruud van der Ham. De favoriet van Bas Holzhaus was 'Achmea. Meer zorg. Minder zorgen' van Eddy van de Weerd, en die kwam uiteindelijk in een tweede stemronde als winnaar uit de bus.

Sinds müsli, cornflakes en fruitontbijt terrein wonnen ten koste van de boterham, voert het Voorlichtingsbureau Brood de slagzin 'Brood, daar zit wat in'. Dit quasi-bescheiden motto is na al die jaren aan vervanging toe. Bedenk een alternatief.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden