Achmea grote verliezer: 141 duizend verzekerden stappen over

Zorgverzekeraar Achmea is de grote verliezer van het overstapseizoen. De verzekeraar heeft nu 141 duizend verzekerden minder dan een jaar geleden. Alle andere verzekeraars zijn stabiel of groeien, mede dankzij innovatieve verkoopcampagnes.

Beeld anp

Dit blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant. December is de belangrijkste maand voor de marketingafdelingen van zorgverzekeraars. Consumenten mogen tussen eind november en 31 december wisselen van zorgverzekeraar. Die adverteren tegen het einde van het jaar massaal. Nu het stof van de strijd om de verzekerden neerdwarrelt, worden de eerste trends zichtbaar.

Een sluitende verklaring voor het verlies heeft Achmea niet. 'Wij kunnen deze vraag pas beantwoorden als we ons onderzoek onder de overstappers hebben afgerond', zegt een woordvoerder. Achmea blijft volgens haar met 5,3 miljoen zorgpolissen de grootste zorgverzekeraar van Nederland.

Dure polissen
Niet alle overstappers zijn op zoek naar de goedkoopste polis, blijkt uit de cijfers van verzekeraars VGZ en ONVZ. 'Onze restitutiepolissen (dure polissen waarbij consumenten volledige keuzevrijheid hebben, red.) zijn harder gegroeid dan onze budgetpolissen', zegt divisievoorzitter Commercie Frank Elion van VGZ. 'Ik vermoed dat consumenten zijn geschrokken van verwerpelijke radiospotjes van een concurrent waarin een Limburger door zijn verzekering wordt gedwongen naar een Gronings ziekenhuis te gaan.'

De groei van VGZ is opmerkelijk, daar de verzekeraar in december bewust geen tv of radiospotjes heeft uitgezonden. 'In december is er zoveel media-aandacht voor de zorg', zegt Elion, 'dat wij niet geloven dat nog meer spotjes effectief zijn'. Wel heeft VGZ een intensieve internetcampagne gevoerd. Deze is succesvol verlopen: VGZ, in omvang de tweede zorgverzekeraar van Nederland, telt nu 60 duizend verzekerden meer dan vorig jaar.

Zorgverzekeraars Menzis en CZ maakten hun overstapcijfers al eerder deze maand bekend. Menzis verwelkomt dit jaar 70 duizend nieuwe polishouders, CZ heeft netto ruim 27 duizend nieuwe klanten geworven. Achmea, VGZ, CZ en Menzis hebben samen met al hun dochterondernemingen 90 procent van de markt voor zorgverzekeringen in handen. De grote vier verliezen echter licht terrein aan de vijf kleine verzekeraars.

Shoppen
Het totaal aantal overstappers is fors gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Ongeveer 800 duizend Nederlanders wisselden in december van verzekeraar, tegenover een miljoen het jaar ervoor. 'Alle basisverzekeringen zijn in 2014 goedkoper geworden', verklaart Elion de daling, 'consumenten zijn dan minder geneigd te shoppen voor een nog goedkopere polis'.

VGZ en Menzis ontwaren nog een andere trend. Verzekerden kiezen weer vaker voor polissen met de vertrouwde naam van de moedermaatschappij dan voor een verzekeringslabel met relatief onbekende naam. Verzekeringsgroep Achmea heeft geen zorgpolis met de naam van de koepel. Mogelijk werkt dat tegen Achmea. De verzekeraar verkeert sowieso in zwaar weer en kondigde in december al aan vierduizend banen te zullen schrappen.

 
Ik vermoed dat consumenten zijn geschrokken van verwerpelijke radiospotjes van een concurrent waarin een Limburger door zijn verzekering wordt gedwongen naar een Gronings ziekenhuis te gaan.
Frank Elion, VGZ
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden