Advertentie van Volvo

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

Accu’s: hoe Volvo van ‘noodzakelijk kwaad’ naar duurzaam gaat

Het Zweedse Volvo introduceert tot 2025 elk jaar een volledig elektrisch aangedreven model. Daarvoor zijn talloze grote accupakketten nodig. Tegelijkertijd wil het concern in 2040 compleet klimaatneutraal werken.
Hoe past de grootschalige delving van zeldzame grondstoffen, het vervoer, de productie en de assemblage van zo veel auto-accu’s in dat ambitieuze,
duurzame toekomstbeeld? Volvo geeft de antwoorden.

null Beeld

Het grote aantal accucellen in een elektrisch aangedreven auto vormt een uitdaging voor een autofabrikant die duurzaam wil zijn. Voordat de energiedragers in de bodem van de auto’s zitten, doorlopen ze immers een bovengemiddeld ingewikkeld traject. Op al die facetten streeft Volvo,
zo claimt het merk zelf, naar de hoogste duurzaamheidsstandaard in de auto-industrie.

‘Dat begint bij de delving van grondstoffen zoals kobalt en lithium, die nodig zijn om energie op te slaan’, legt Anders Kärrberg, Head of Global Sustainability bij Volvo uit. ‘Wij willen volledig transparant zijn over onze werkwijze. Zo brengt Volvo de winning, het transport en de verwerking van deze grondstoffen geheel in kaart. We kopen alleen bij partijen die het verantwoord delven en weten – door middel van vooruitstrevende versleuteling via blockchain – precies wat de herkomst is. Bovendien ligt onze focus op het hergebruiken van deze materialen: in onze accu’s zit bijvoorbeeld lithium dat eerder dienstdeed in smartphones en laptops.’

Kortere transportketen

Ook wat het transport en de productie van de accupakketten betreft, hanteert Volvo een vernieuwende manier van werken. Zo opent het concern speciale accufabrieken nabij bestaande Volvo-fabrieken op diverse continenten, waardoor de transportketen danig wordt ingekort. Binnenkort worden accu’s geproduceerd in de Amerikaanse staat South Carolina en het Chinese district Luqiao, maar ook in het Belgische Gent.
De assemblagehal aldaar, waar Volvo onder meer de
XC40 Recharge P8 AWD produceert, is recent in gebruik genomen.

Geert Bruyneel, Head of Global Production Operations bij Volvo: ‘Onze locatie in Gent is de eerste Volvo-fabriek met een aparte assemblagelijn voor accu’s. Dit heeft als voordeel dat we een stabiele productie van accupakketten kunnen garanderen. Door de productie lokaal te integreren in onze fabrieken vormen wij bovendien een voorbeeld in de industrie, terwijl Volvo ook zelf lering kan trekken uit deze locatie om de productieprocessen te optimaliseren en opgedane kennis toepassen op toekomstige assemblagelijnen.’

Geert Bruyneel, 'Head of Global Production Operations' Beeld
Geert Bruyneel, 'Head of Global Production Operations'

Ook na de eindassemblage van de auto’s maakt Volvo een duidelijke duurzaamheidskeuze. Voor het transport vanaf de fabriek zet de autoproducent voortaan in op vervoer per trein. Volvo’s die in Gent gebouwd zijn reizen bijvoorbeeld 10.000 kilometer over het spoor naar Xi’an in China. Die reis duurt achttien dagen maar levert een veel lagere CO2-uitstoot op dan het voorheen gebruikelijke vervoer per
vrachtwagen en containerschip.

Nieuw leven

Bij de plannen om in 2040 volledig klimaatneutraal te werken, staat Volvo ook stil bij de bestemming van accu’s na hun gebruiksperiode in een auto. Anders Kärrberg en zijn team denken bewust vooruit: ‘Vanuit onze duurzaamheidsstrategie wil Volvo zorgen voor zo min mogelijk afval. No waste. Daarom nemen we onze eindverantwoordelijkheid en streven we ernaar om accu’s waar mogelijk in eigen beheer te recyclen. Daarnaast kunnen de accu’s een nieuwe fase ingaan als externe energieopslag, bijvoorbeeld bij openbare laadstations of bij onze klanten thuis. Dan doen de modules dienst als buffer: we slaan zonne- of windenergie op wanneer er een overschot aan energie is en laden de auto’s daarmee op zodra dat nodig is. Zo blijven accu’s nuttig, ook na hun eerste leven.’

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden