Accordeonmuziek van volks tot grensverleggend

amsterdam Weinig instrumenten hebben zo geprofiteerd van de opkomst van de wereldmuziek als de accordeon. Zoals de gitaar ooit definitief doorbrak dankzij de popmuziek en de saxofoon zijn emancipatie dankt aan de jazz, zo heeft de ontdekking van de ‘rootsmuziek’ geleid tot herwaardering voor de instrumentenfamilie die zich uitstrekt van...

Ton Maas

Vanwege de diep ingesleten vooroordelen jegens de accordeon duurde het ruim vijftien jaar tot deze revival echt op gang kwam, althans gerekend vanaf het schoorvoetende begin in 1976, toen Texmexmuzikant Flaco Jimenez een verrassende gastrol vervulde op Chicken Skin Music, het baanbrekende album van de Amerikaanse gitarist en zanger Ry Cooder. De gêne die het bespelen van de accordeon sinds de opkomst van de rock-’n-roll in de jaren vijftig had omringd, begon geleidelijk te verdampen en steeds vaker werden eerder afgedankte instrumenten weer uit de mottenballen gehaald. Aangejaagd door herontdekte genres als tango, de Franse musette en de polka, maar ook door spannende nieuwe ontwikkelingen als de overal in Europa opborrelende neo-folk, leidde dit in de jaren negentig tot een ongekende stortvloed aan talent.

Festival de Accordeonslag brengt de vruchten van deze vrolijke revolutie de komende maand in kaart middels veertig optredens door vijfentwintig solisten en groepen op negen verschillende locaties. Wat opvalt is de enorme omvang van het speelveld: van volks tot verfijnd en van kneuterig tot grensverleggend.

Bij Argentinië denken de meeste mensen aan de tango, en die is met Carel Kraayenhof en veteraan Gustavo Toker op bandoneon goed vertegenwoordigd. Maar de chamamé, gebrouwen uit de volksmuziek van Oost-Europese immigranten, Afrikaanse slaven en Guarani-indianen, is minstens zo interessant. Dat de accordeon inmiddels ook in de jazz als volwaardig solo-instrument wordt beschouwd wordt tijdens de Accordeonslag gedemonstreerd door twee zwaargewichten uit Italië: Gianni Coscia en Gianluigi Trovesi. Stian Carstensen komt met ‘Speed Balkan Boogie’, een explosief mengsel van Bulgaarse bruiloftsmuziek, rock en jazz.Ton Maas

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden