Accordeon spettert tijdens Gipsy Festival

De negende editie van het International Gipsy Festival werd dit jaar gelukkig niet geplaagd door de weergoden. Het enkele drupje dat zondagavond viel, gooide in tegenstelling tot de wolkbreuk van een jaar geleden geen roet in het eten....

Ton Maas

Na een aantal 'opwarmers', zoals Janka Sendrei & Kokavakere Lavutára en Terne Chave, beide afkomstig uit voormalig Tsjechoslowakije, werd het echte vuur ontstoken door de jeugdige Spaanse flamencozangeres Felipa del Moreno en haar begeleiders. Zij en haar mannelijke medezanger bleken rijkelijk bedeeld met 'duende', het geheime ingrediënt dat al generaties lang het Andalusische kaf van het koren scheidt.

Toch werd de show bijna gestolen door danser Miguel Angel Heredia uit Jerez, die met de intensiteit van een panter het podium en de immense ruimte ervoor in bezit nam. Als om revanche te nemen kwamen beide zangers vervolgens naar voren om geheel onversterkt het uitzinnige publiek toe te zingen.

Daarna was het de beurt aan accordeonist Lubenov en zijn zevenkoppige ensemble om de belofte van hun indrukwekkende debuutalbum Dui Droma waar te maken. Geen enkel probleem voor deze Bulgaren. Hecht, spetterend en swingend brachten ze de tracks van hun cd tot leven. Minstens zo virtuoos als het legendarische bruiloftsorkest van Ivo Papasov, maar dankzij de innovatieve arrangeerstijl van Lubenov beslist interessanter en enerverender. Zelfs de meest krankzinnige Bulgaarse ritmes werden door hem nog van buitelende tegenaccenten voorzien.

Na een circusachtig optreden van de Dhoad Gypsies uit Rajasthan, de bakermat van alle zigeunervolken, waarbij het publiek werd onthaald op kunstig mondharpspel en spectaculaire effecten uit een Indiase variant van de Afrikaanse talking drum werd het festival op daverende wijze afgesloten door de Mahala Raï Banda (het 'nobele getto orkest') uit Boekarest.

Hoewel de zigeunermuziek zwaar leunt op traditie en daar ook haar kracht aan ontleent, bracht deze editie van het International Gipsy Festival wel degelijk vernieuwing, zij het in de marge. Op het kleine derde podium achterin de Interpolistuin was de theaterproductie Verhalen uit de koffer van het Nederlandse sinti-gezelschap Romeny Jag te zien. Voor de verbaasde ogen van het inderhaast toegestroomde publiek gaf de jonge sinto Marvi Dilman daar een indrukwekkende solo ten beste op een voor zigeuners wel heel ongebruikelijk instrument: de Australische didgeridoo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden