Access all aria's

Mezzosopraan Mylou Mazali wil haar verliefdheid op opera met iedereen delen. Haar Opera per Tutti zapt langs de fraaiste aria's en duetten, en vertelt het drama in kort bestek. Dat blijkt een succesformule.

Eén keer repeteren ze, dan worden ze in het diepe gegooid. Eén keer, om daarna op het podium hartstochtelijk de liefde te bezingen óf de dood te betreuren óf het onheil te bezweren in een aria of duet. Soms met een betrekkelijk vreemde. 'Best wel eng', vindt de jonge sopraan Donij van Doorn, 'maar het houdt je op een leuke manier scherp. Het publiek weet dat te waarderen.'


Bezoekers van Opera per Tutti kennen inmiddels het frisse enthousiasme van de deelnemende zangers en zangeressen. In een avondvullend programma komen delen uit vijf, zes opera's voorbij, bekende en minder bekende. 'Het publiek krijgt mooie stukken, heel afwisselend. Er zitten liefhebbers tussen, maar ook mensen die nog nooit hebben kennisgemaakt met opera. Voor hen is een hele opera vaak te lang', zegt Van Doorn. 'Voor mij als zangeres is het een geweldige manier om podiumervaring op te doen. Je staat soms letterlijk tussen de mensen. Het is heel dichtbij allemaal.'


Het succes is volgens Van Doorn (29) in de eerste plaats te danken aan mezzosopraan Mylou Mazali, die zeven jaar geleden het initiatief nam voor deze laagdrempelige operacocktail. Tussen de stukken door vertelt Mazali gepassioneerd het hele verhaal van de opera zodat je, in haar woorden, 'al zappend door het werk het idee krijgt dat je de hele opera hebt gezien'.


Toen haar formule - zes jaar geleden gelanceerd in Amsterdam - bleek aan te slaan, trok Opera per Tutti het land in. Zaterdag 24 augustus staan ze in het voorprogramma van het Prinsengrachtconcert, dat traditioneel plaatsvindt tijdens het Grachtenfestival.


Het begon haast als een missie. Na een carrière als operazangeres in onder meer Israël en Duitsland keerde Mazali (46) terug naar Nederland. 'Ik wilde een podium voor jong operatalent en voor professionele koorzangers die ook weleens een keer solo willen zingen. Bovendien wilde ik zo veel mogelijk mensen laten kennismaken met opera. Dat heb je als je verliefd bent: dan wil je het delen met de hele wereld.' Verliefd? 'Tijdens mijn studie Spaans werd ik verliefd op opera, dankzij een vriend die figurant was bij De Nederlandse Opera (DNO)', zegt Mazali. 'Dat is nooit meer overgegaan. Er zit zo veel expressie in opera, zowel muzikaal, dramatisch als visueel.' Ze verruilde in die tijd haar zangdocent in Schagen - die onder meer de jonge Gerard Joling en Karin Bloemen onder zijn hoede had - voor docent Pieter van den Berg, bas bij DNO, en deed staatsexamen muziek.


Toen ze haar plannen voor Opera per Tutti in 2006 bekendmaakte bij de gemeente Amsterdam kreeg ze de Vondelkerk ter beschikking, maar haar hartstocht en podiumtalent bleken niet opgewassen tegen de zakelijke rompslomp. Een jaar later maakte Opera per Tutti een doorstart met Hedwig Paesbrugge als zakelijk producent. Die zat toevallig een keer in de zaal en zag mogelijkheden. Nog altijd doet het duo alles met zijn tweeën.


Subsidie hebben ze vooralsnog niet. Paesbrugge: 'We moeten het hebben van particuliere fondsen, maar het is financieel nog altijd moeilijk. De rijksoverheid heeft geen geld, het Amsterdamse Fonds voor de Kunst heeft ons verzoek afgewezen en de uitgevers van stadspassen in andere plaatsen hebben minder te besteden. Gelukkig zien we ons publiek groeien. Komen er bij een eerste opvoering in een stad als Groningen of Maastricht 65 mensen, de tweede keer zijn dat er al negentig.'


Het cultureel ondernemerschap werd tot dusver ook niet beloond door medewerking van de drie Nederlandse operahuizen, bijvoorbeeld op publicitair of facilitair gebied. 'We zouden niet stoutmoedig genoeg zijn', zegt Mazali, 'maar ik heb weleens het gevoel dat ze ons te populistisch vinden. Terwijl ik toch altijd moeilijke of vrij onbekende stukken op het menu zet, naast makkelijke en bekende werken. Ik heb bijvoorbeeld delen uit Edgar geprogrammeerd, een opera van Puccini die bij mijn weten nog nooit in Nederland is opgevoerd. Met alleen moeilijke en onbekende stukken bereik je het grote publiek niet, en mijn doel blijft toch opera per tutti, voor iedereen. Daarom programmeer ik na delen uit Nixon in China van een moderne componist als John Adams bijvoorbeeld iets uit Carmen. Het aha-gevoel is wel degelijk belangrijk.'


Erkenning kwam wel van de Dutch National Opera Academy (DNOA), een samenwerkingsverband van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Zangstudenten die cum laude hun bachelor hebben gehaald, kunnen hier een tweejarige masteropleiding volgen. Drie jaar geleden werd Opera per Tutti benaderd door het instituut en sindsdien staat in elke productie ten minste één student van de opleiding. Dit jaar staat zelfs helemaal in het teken van De Jonge Stukken - de naam van het programma. 'Het zijn werken die componisten vóór hun 30ste hebben geschreven, opgevoerd door zangtalenten van onder de dertig', zegt Mazali. Ook voerde ze een wedstrijdelement in: het publiek mag de beste zanger van de avond kiezen.


Het is door deze speelse afwisseling dat Patrick van Zuijlen (39) uit Almere steeds terugkomt bij Opera per Tutti. Drie jaar geleden begon Van Zuijlen, consultant bij een bouwbedrijf, zich in opera te verdiepen. Al googlend kwam hij uit bij Opera per Tutti. 'Het was nieuw voor mij. Mede door de verhalen die Mylou Mazali om de stukken heen vertelde, ontdekte ik hoe ontzettend veel opera te zeggen heeft. En omdat de zangers allemaal zo dichtbij zijn en soms zelfs tussen het publiek lopen, krijg je ook hun intense beleving mee.' Een hele opera vond hij indertijd een te lange zit. 'Daar zitten ook saaie stukken in.' Niettemin heeft Mazali's missie hem aan boord gehaald. 'Ik ga intussen ook weleens naar een complete opvoering.'


Tot eind 2013 is Opera per Tutti te zien in Amsterdam, Ede, Laren, Maastricht, Groningen en Dordrecht.


operapertutti.nl


Het Grachtenfestival begint vanavond en loopt tot en met 25 augustus in Amsterdam. Dit jaar staan tien Nederlandse premières op het programma. Een selectie:


La Bohème


Puccini's opera in een veelbesproken regie van de Nederlandse Lotte de Beer. Met haar bewerking, waarin ze een generatie laat zien die arm is geworden door overvloed, oogstte De Beer lof in Wenen. 17/8, 20.30 u, Compagnietheater.


Klank!


Welk monster brult in de wc? Piept de deur of is het een muis? Peuters en kleuters hebben een eigen première dit jaar: in het Lloyd Hotel is een ontdekkingsreis uitgezet langs dagelijkse geluiden, grappig, spannend of herkenbaar. 20/8, 10 u.


Kreutzersonate


Het verhaal van Lev Tolstoj verteld door Het Regazze Kwartet en acteur Porgy Franssen. 23/8, 11 u, Koninklijke Industrieele Groote Club.


CultureClash


Een parallel tussen de dansmuziek van de jaren twintig van de vorige eeuw en de moderne dance. Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw speelt swing, funk en dance tijdens de multimediale voorstelling op het terras voor filmmuseum EYE, met dj Gip Hyper en VJ Nog Harder/Mark van Beest. 23/8, 22 u.


Slotconcert NDSM-werfdag


Dudok Kwartet, Berlage Saxophone Quartet, Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet en Koperkwintet KWIVR spelen in de uitzonderlijke bezetting van saxen, klarinetten, strijkers en koperblazers onder meer het stuk van Van Bree voor vier strijkkwartetten. 24/8, 15.30 u.


grachtenfestival.nl

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden