'Accepteer seksuele geaardheid voor een betere werksfeer'

Een derde van de homoseksuele medewerkers zit tijdens werktijd in de kast. Dat blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Een groot aantal werknemers die wel zijn uitgekomen voor hun seksuele geaardheid ervaart pesterijen en voelt zich niet geaccepteerd op de werkvloer. Een slecht teken voor het bedrijfsleven, vindt de stichting Company Pride Platform. Vandaar het initiatief 'Verklaring van Amsterdam'. Een actieplan waarmee bedrijven zich inzetten voor een vriendelijke werkomgeving voor lesbische, homoseksuele, transgender en biseksuele (LHTB)werknemers.

© THINKSTOCK

Onder homoseksuele jongeren ligt het percentage dat in de kast zit op het werk nog hoger, op 40 procent. Maar niet alleen in Nederland hebben we te maken met dit maatschappelijke probleem. Volgens 68 procent van de Europeanen is het nog steeds moeilijk voor homoseksuele medewerkers om uit de kast te komen op het werk.

Leon Manet, communicatiemanager bij Company Pride Platform (CCP): 'Het is belangrijk dat iedere werknemer, met welke seksuele voorkeur dan ook, zich veilig en vertrouwd voelt op het werk. Helaas is dat nog steeds niet altijd het geval en dat is dan ook de reden dat veel werknemers liever zwijgen of liegen over hun geaardheid. Dit liegen of verzwijgen komt de productiviteit vanzelfsprekend niet ten goede en in het ergste geval besluiten gepeste werknemers te vertrekken.'

Doelgroep
Homoseksuele, lesbische, biseksuele, hetero werknemers, bedrijven, maar ook de overheid en vakbonden zijn betrokken partijen waar CCP zich op richt. Dat is de reden dat deze week de naam Company Pride Platform wordt vervangen door Workplace Pride (WP). Om bedrijven en organisaties het belang bij te brengen van het platform gaat WP langs bij bedrijven, geven ze presentaties, brengen ze publicaties van eigen onderzoek uit en rekenen ze op een 'sneeuwbaleffect'. Inmiddels hebben 22 bedrijven, inclusief 5 overheidsorganisaties, zich aangesloten bij het platform. Om zichtbare verbetering in werkomgeving voor homoseksuelen te bewerkstelligen heeft WP de Verklaring van Amsterdam uitgebracht.

Oproep tot actie
Bedrijven en organisaties kunnen door het tekenen van de Verklaring van Amsterdam zich sterk maken voor open organisatieculturen. De ondertekening vindt plaats op het kantoor van Accenture, een bedrijf dat zich al jaren inspant voor LHTB medewerkers, als onderdeel van hun diversiteitsbeleid.

Beleidsvorming geschiedt door midden van het uitvoeren van een tien stappenplan. Dit beleid zorgt ervoor dat bedrijven een werkomgeving creëren waar medewerkers zich gewaardeerd voelen. Een van de stappen is dat er regelmatig bijeenkomsten worden georganiseerd waar bedrijven hun informatie en actieplannen voor een open cultuur kunnen uitwisselen.

Homoseksuele werknemers kunnen ook een steentje bijdragen door ervaringen uit te wisselen en mee te denken met de werkgevers naar oplossingen. 'Er wordt enthousiast gereageerd op het initiatief', vertelt Manet. 'Werkgevers willen talenten behouden en zich profileren als goede werkgever en homoseksuele werknemers willen vooral elkaar helpen en steunen.'

'De laatste stap in het tien stappenplan is dat multinationals het beleid wereldwijd uitdragen. Natuurlijk moet er wel rekening gehouden worden dat dit met respect voor de lokale cultuur gebeurt', aldus Manet.

Taboe
'Sinds ik mijn grenzen goed aangeef, ondervind ik nooit meer problemen met mijn seksuele geaardheid, vertelt Peter van den Bos, medewerker van Achmea. 'Mijn collega's en ik zitten onderling zelfs te geinen; dan keuren we bijvoorbeeld met zijn allen de glazenwasser. Een goede werksfeer is voor mij erg belangrijk', aldus Van den Bos. Achmea is sinds kort aangesloten bij het platform. De beleidsvorming staat nog in de kinderschoenen, maar Van den Bos zegt bereid te zijn om zijn bijdrage te leveren. 'Het is triest dat homoseksualiteit anno 2012 binnen veel bedrijven nog steeds taboe is. Daar moeten we met zijn allen iets aan doen.'

Interesse van de hetero
Arcadis is inmiddels één jaar aangesloten bij het platform en daar is het tien stappenplan in volle gang. Zo heeft Bram Masseur, medewerker bij advies- en ingenieursbureau Arcadis, een roze netwerk opgericht binnen het bedrijf. Hij organiseert bijeenkomsten voor homoseksuelen zodat zij kunnen discussiëren en steun hebben aan elkaar. Verder worden de heterowerknemers natuurlijk niet vergeten. 'Het is juist belangrijk dat hetero werknemers actief leiderschap vertonen en steun betuigen aan het initiatief, straight allies, noemen we dat. Regelmatig is er voor alle werknemers een presentatie met een interessante spreker en natuurlijk mogen de borrels niet ontbreken. Veel werknemers tonen interesse en reageren enthousiast. Ik moet vaak op zo'n borrel iedere 10 minuten aan iemand uitleggen wat ik precies doe en waar ik voor sta, erg leuk is dat.'

Lees ook:
Uit de kast komen, werkt beter

Test homovriendelijkheid op de werkvloer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.