Academy Award voor documentaire over Anne Frank van Engelsman Jon Blair Slagveld-epos Braveheart met vijf Oscars onderscheiden

In de beste traditie van de Amerikaanse filmindustrie werd het slagveld-epos Braveheart beloond met vijf Oscars. Hollywood heeft grote spektakelfilms altijd rijkelijk beloond en voordat de actrice Whoopi Goldberg de vijfduizend gasten in het Dorothy Chandler Paviljoen in Los Angeles welkom heette, stond voor velen al vast dat Braveheart de...

OSCAR GARSCHAGEN

Van onze correspondent

Oscar Garschagen

LOS ANGELES

De avonturenfilm, die gesitueerd is in het dertiende-eeuwse Schotland, kreeg Oscars in de categorieën beste film, regie, make up, geluidseffecten en het camerawerk van John Toll.

Maar nog sneller dan de verlamde acteur Christopher Reeve had kunnen denken, gingen Acadamy Awards naar films en rollen met een sociale boodschap. Reeve, die vorig jaar van zijn paard viel, legde in zijn rolstoel en gekoppeld aan beademingsapparatuur een verklaring af over de zin van films met maatschappelijke thema's. De verschijning van Reeve werd beschouwd als een dramatisch hoogtepunt en vele gasten lieten de tranen vrijelijk stromen.

Nicolas Cage en Susan Sarandon ontvingen Oscars voor hun hoofdrollen in Leaving Las Vegas en Dead Man Walking, een fascinerende film over de doodstraf in de VS. In het geval van Cage was dat geen verrassing. Susan Sarandon, die voor het eerst in haar carrière een Oscar won, moest het opnemen tegen Elizabeth Shue, Sharon Stone en Meryl Streep.

Kevin Spacey (The Usual Suspects) werd winnaar in de categorie beste mannelijke bijrol. Mira Sorvino ontving een beeldje voor haar bijrol in Woody Allens Mighty Aphrodite. Zij is de dochter van Paul Sorvino, die in Nixon Henry Kissinger speelde en in tranen uitbarstte toen de naam van zijn dochter als Oscar-winnares werd genoemd.

De prijs voor het beste originele scenario ging naar Christopher McQuarrie, die het ingenieuze plot van Usuals Suspects bedacht. Emma Thompson kreeg de Oscar voor het beste scenario naar bestaand materiaal. Zij bewerkte Sense & Sensibility van Jane Austen. De Engelse actrice zei vooral blij te zijn nu ook erkend te worden als 'meer dan actrice'.

Een van de favorieten, Apollo 13, werd slechts bekroond met technische bijprijzen: geluid en montage.

De populaire Disney-film Pocahontas kreeg twee muziekprijzen: beste originele muziek van Alan Menken en Stephen Schwartz, die ook het beste liedje (Colors of the Wind) schreef.

De prijzenslag in de categorie buitenlandse films is altijd moeilijk voorspelbaar, maar dat Antonia een zeer goede kans maakte, stond vast. Gorris dankte daarom niet alleen haar medewerkers, haar moeder en de acteurs, van wie zij alleen Willeke van Ammelrooy, die ergens achterin de zaal een plaats had weten te bemachtigen, met naam noemde. Zij legde de nadruk op het distributiebedrijf, waarvan de leiding vorig jaar in Cannes besloot dat 'Amerika deze obscure Nederlandse film beslist moest zien'.

Antonia draait in tegenstelling tot de concurrenten in de grote steden aan de oost- en westkust en trekt een klein, maar spraakmakend publiek dat bijna een miljoen dollar heeft binnengebracht.

Marleen Gorris was overigens niet de enige Nederlandse op het podium in het zwaar bewaakte paviljoen. De winnaar in de categorie documentaires, de Engelsman Jon Blair met Anne Frank Remembered, vertelde dat Anne droomde van een reis naar Amerika - en Hollywood in het bijzonder. Hij nam het beeldje in ontvangst samen met Miep Gies, die destijds Anne Franks dagboek vond en redde.

Voor de tweede keer werd het jaarlijks hoogtepunt van Amerika's meest florerende industrie geleid door Whoopi Goldberg. De zwarte actrice maakte enkele rake grappen over de acties van dominee Jesse Jackson, die bij een tv-studio demonstreerde tegen racisme in de filmindustrie. Net als de andere Afrikaans-Amerikaanse gasten had zij de oproep van Jackson genegeerd om op de een of andere manier solidariteit te betuigen. Organisator Quincy Jones noemde de actie van Jackson in vier steden misplaatst en slecht getimed.

De 68-ste Academy Award-uitreiking werd dinsdag door tv- en filmkritici algemeen beschouwd als een business as usual-evenement.

Niemand gleed uit of versprak zich, alles verliep volgens het scenario en op het toneel en daarbuiten deden zich geen incidenten voor. De Oscar-uitreiking is een geoliede machine, waar iedere limousine-chauffeur, smokingverhuurder, politieman, acteur en tv-presentator zijn rol van buiten kent.

Zelfs de Californische en New Yorkse mode-journalisten, die niet te beroerd zijn om maandenlange voorbereidingen van couturiers en vele uren in de salon van kapper Christophe met een enkel bijvoegelijk naamwoord af te kraken konden niet voor opwinding zorgen.

De enigen die werden bekritiseerd, waren gisteren Elizabeth Shue en Sharon Stone, omdat zij hun kleren gewoon had 'gekocht' en nog wel bij de GAP, een confectieketen. Maar deze actrices maakten niet de indruk daar slapeloze nachten van te zullen krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden