Commentaar

Academie in crisis

Om het onderwijs tot topprioriteit te maken, is een cultuuromslag in het hele academische bedrijf nodig.

Studenten die het Maagdenhuis bezetten houden ludieke acties rondom het Spui om aandacht te vragen voor hun problemen met het bestuur van de UvA. Een van de acties was een veiling, van een student, een leraar en het Maagdenhuis zelf.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Dankzij het protest van de studenten in Amsterdam is de verschraling van het academisch onderwijs overal onderwerp van gesprek geworden. Daartoe is alle aanleiding, al zijn de debatten tussen studenten, docenten, bestuurders en de verantwoordelijke minister tot dusver tamelijk onbestemd.

Zo moet het voor de demonstranten onwezenlijk overkomen dat UvA-bazin Louise Gunning en minister Jet Bussemaker tot vervelens toe verklaren 'dat ze het met de studenten eens zijn' - om vervolgens hun aandeel in de crisis van de academie te bagatelliseren. Op hun beurt blijven de studenten nogal gemakkelijk steken in platitudes over het 'rendementsdenken' als even ongrijpbare als allesomvattende bron van alle narigheid.

Een van de meest tastbare gevolgen van de verschraling is de dreigende ondergang van het onderwijs in veel 'kleine' talen. Nederland doet zichzelf tekort als die traditie zou worden afgebroken. Richtlijn moet zijn dat die (Scandinavische, Slavische, Arabische) talen ten minste aan één academische instelling in Nederland moeten worden onderwezen. Dat vereist financiering op maat, dus niet afhankelijk van het aantal studenten. Het vereist ook regie van de minister, om samenwerking af te dwingen waar die niet van onderop tot stand komt.

Intensivering van de onderwijsinspanning is absoluut noodzakelijk om studenten bij de les te houden en afhaken tegen te gaan. Veel contacturen, kleine werkgroepen en gerichte opdrachten - dat is een aanpak die niet alleen een selecte groep honours studenten ten deel moet vallen, maar waar alle studenten recht op hebben.

Dat betekent een ingrijpende verschuiving in de werkzaamheden van de docenten. Het tijdrovende circus van het indienen van onderzoeksaanvragen moet drastisch worden gesaneerd, zodat onderwijstaken eindelijk prioriteit krijgen. Die taken moeten dan ook - wat betreft carrièreperspectief - de waardering krijgen die ze verdienen.

Om dit voor elkaar te krijgen, is niet minder dan een cultuuromslag in het hele academische bedrijf noodzakelijk. Minister Bussemaker, die de academie in uiteenlopende posities heeft gediend, kan geschiedenis schrijven als zij daartoe het voortouw neemt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden