Absoluut geen clubblad

Radio 538 lanceert donderdag Louder,een magazine voor 'stoere en eigenzinnige mannen'. Een gesprek met gasthoofd- redacteur Jeroen Nieuwenhuize.

Elk nummer wordt Louder (€3,95) geleid door een andere gasthoofdredacteur uit de Radio 538-stal. Dj Jeroen Nieuwenhuize (38) mocht als eerste.


Waarom voelt Radio 538 de behoefte een eigen magazine te lanceren?

'Radio 538 is een merk dat iedereen kent. We hebben al een goede website, dus ik vroeg me eerst ook af of we een magazine moeten lanceren in deze tijden. Maar kijk naar Linda, die doet het toch erg goed. Louder geeft inzicht in Radio 538, en laat de gezichten achter de stemmen op een persoonlijke manier zien. Het is absoluut geen clubblaadje, anders hadden we er wel Radio 538 Magazine boven gezet. Ons logo staat klein op de cover, maar het blad is vooral powered by. Louder moet echt een eigen leven gaan leiden.'


Jullie richten je op de 'onvoorspelbare, stoere, eigenzinnige en jongensachtige' man, aansluitend op de doelgroep van Radio 538. Maar is dit wel echt jullie publiek, of willen jullie dat gewoon graag?

'Dat is een interessante vraag, want ik kan me voorstellen dat je Louder inkijkt en denkt: ben ik dit wel? Maar ik denk dat in iedere man wel iets stoers, eigenzinnigs en jongensachtigs zit, wat hem onvoorspelbaar maakt. Je mag dan samenwonen met je vriendin en een kindje op komst hebben, zet een volwassen man in een Porsche en hij wordt weer een jongetje.'


Louder gaat over sport, geld, mode, gadgets, muziek, culinair, auto's en 'uiteraard' seks. Zijn er niet al genoeg mannenbladen die deze thema's behandelen?

'In veel mannenbladen gaat het over dure gadgets, luxe dingen waar elke man van droomt. Maar wij maken niet alleen een magazine voor mensen die meer dan 70 duizend euro per jaar verdienen. Louder is toegankelijker en sluit meer aan bij de gewone man. Zo staat in het eerste nummer een dubbelinterview met zanger Paskal Jakobsen van Bløf en met mij. We zijn allebei gewone jongens uit Zeeland met een passie voor ons werk. Ook de man die geen muzikant of dj is, zal zich herkennen in het verhaal.'


De lezer staat nog meer te wachten. Paskal Jakobsen vertelt over zijn ervaringen met cocaïne, Tatum Dagelet over de rol van hoeren in een relatie en er is een 'seksdossier' van zeven pagina's over trio's. Willen jullie shockeren, of gaan deze onderwerpen je echt aan het hart?

'De uitspraken die Paskal over cocaïne heeft gedaan, waren wel in een zekere context. Het kwam ter sprake omdat je dat in mijn en zijn werk om je heen ziet gebeuren. Ik houd er wel van om dergelijke onderwerpen aan te kaarten. Het zijn toch facetten van het leven, alleen niet de alledaagse dingen die je in het café bespreekt. Dat geldt ook voor trio's. Een droom van veel mannen, maar de praktijk is lang niet altijd rozegeur en maneschijn. Ik wil deze onderwerpen ter sprake brengen, maar ze dan wel goed uitdiepen.'


Ligt het niet meer voor de hand dat een radiozender een blad over muziek maakt?

'Muziek is een eenzijdig onderwerp en Radio 538 draait niet alleen om muziek. In de ochtend en de middag zitten luisteraars vooral in de auto. Dan luisteren ze aandachtiger dan wanneer ze op het werk zijn en alleen top-40-muziek op de achtergrond willen horen. De content rondom de muziek geeft onze zender personality, dus dat wil je met dit blad ook. Verder kunnen we in het blad met interviews veel meer de diepte ingaan dan in een radiogesprek van twee minuten.'


Het blad gaat zes keer per jaar verschijnen, in een oplage van 100 duizend exemplaren. Dat is de oplage van Nieuwe Revu en Playboy bij elkaar. Ambitieus plan, zeker nu de mannenbladen het zwaar hebben.

'Ik ben dj, geen marketeer, en ben vooral in grote lijnen betrokken geweest bij de invulling van het blad. Na mij neemt iemand anders van Radio 538 het stokje over. Maar als leek heb ik goede hoop dat de luisteraar die geprikkeld wordt door onze zender ook geprikkeld raakt door dit blad, als hij het bij de supermarkt of het tankstation ziet liggen.'


Lees je zelf eigenlijk mannenbladen?

'Soms, al heb ik geen tijd om hele leesmappen door te bladeren. Door mijn baan als dj krijg ik al zo veel informatie tot mij, dat ik mijn vrije tijd liever aan sociale activiteiten besteed.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden