Abortus en geweld

VOLGENS kardinaal Simonis werkt de abortus- en euthanasiepraktijk in Nederland een klimaat in de hand waarin zinloos geweld gedijt. In een interview met de GPD-bladen wekte de leider van de rooms-katholieke kerk in Nederland zelfs de indruk dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen abortus, euthanasie en zinloos geweld....

'Jongeren leren dat abortus en euthanasie gewoon moeten kunnen. Met zo'n visie worden ze opgevoed. Als doden in die gevallen mag, waarom zou je dan anderen niet doodtrappen als ze in de weg staan', aldus Simonis. Minister Borst reageerde verontwaardigd, en nodigde de kardinaal uit voor een nadere gedachtenwisseling.

Met het doen van omstreden uitspraken heeft de kardinaal inmiddels veel ervaring opgedaan. Zijn manier van uitdrukken is niet altijd even gelukkig, en ook zijn laatste uitspraken getuigen daarvan. In dat opzicht is hij niet veranderd. Simonis is evenmin veranderd in zijn overtuiging dat de Nederlandse samenleving 'een cultuur van de dood' is, waarin het recht op leven met voeten wordt getreden. De abortus- en euthanasiewetgeving is voor hem daarvan het overtuigende bewijs.

Maar het gesprek met Borst zal in een prettiger sfeer plaatsvinden, nu de kardinaal indirect erkent dat hij zich ongelukkig heeft uitgedrukt. In een artikel in deze krant legt hij uit dat hij geen causaal verband ziet tussen geweld op straat en wetgeving rond abortus en euthanasie. Wel blijft hij hartgrondig met de minister van mening verschillen over de wetgeving en de daaruit voortvloeiende praktijk. Ook haar suggestie dat het Vaticaan genuanceerder zou denken dan Simonis, wijst hij resoluut van de hand. De opvattingen van de kardinaal zijn de opvattingen van Rome. De kardinaal maakt ook duidelijk wat hem tot zijn omstreden uitspraken heeft gedreven. Centraal staat voor hem het absolute, 'onvervreemdbare recht op leven'.

Wie tornt aan dat recht van bijvoorbeeld de foetus of de wilsonbekwame in coma, tornt aan het fundament waarop een menswaardige samenleving is gebaseerd. Opmerkelijk en verheugend is dat hij dat recht niet tot abortus of euthanasie blijkt te beperken. Het recht op leven bepaalt ook het armoede- en vluchtelingenbeleid van de kerk, aldus de kardinaal.

Dat neemt niet weg dat de kerk de abortus -en euthanasiewetgeving ziet als toetssteen voor de mate waarin de samenleving stuurloos geworden is, en voor de nabijheid van de onafwendbare desintegratie. De kerk heeft het volste recht op die mening, die trouwens voor haar geen opinie maar een feit is, gebaseerd op goddelijke Openbaring. Maar hoe essentieel ze ook is voor de katholieke identiteit, ze mag nooit het uitgangspunt vormen van een samenleving waarin de meeste levensbeschouwelijke stromingen een andere mening zijn toegedaan en waarvan de scheiding tussen kerk en staat de grondslag vormt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden