Abonnement op Machlas' goals

KPN verovert vrijwel zeker de internetrechten van de eredivisie. Het concern heeft een revolutionaire manier bedacht om ze uit te baten: de klant betaalt voor de site....

Gerard Reijn

WAT EEN gekrakeel over de uitzendrechten van de eredivisie. Eerst wilde KPN ze kopen, voor maar liefst 150 miljoen per jaar; toen kwam het Zwitserse AIM, dat hetzelfde bedrag bood. Vervolgens wilde Feyenoord-voorzitter Jorien van den Herik ze kopen, samen met Ajax en PSV.

Maar alles loopt op niets uit. En of het nu nog enkele weken duurt of maanden: uiteindelijk zal Canal+ de rechtstreekse uitzendingen behouden, de samenvattingen zullen vrijwel zeker bij de NOS blijven, en beide zullen iets meer betalen dan in hun huidige contracten staat.

In één opzicht wordt het komende voetbalseizoen heel anders: voor het eerst zal het internet een prominente rol opeisen. Er is voor die internetrechten is slechts één serieuze kandidaat: KPN. Cees van den Heijkant, de hoogste man van KPN Telecommerce, likt al bij voorbaat zijn vingers af bij de gedachte wat er allemaal met voetbal op internet mogelijk is. Het feit dat het publiek nu al doodmoe wordt van de hoeveelheid voetbal die op tv te zien is, boezemt hem geen angst in: hij ziet alleen maar mooie dingen in zijn kristallen bol.

Het geld zal niet hoofdzakelijk van adverteerders komen. De kijkers moeten zelf gaan betalen, een ware revolutie op internet. Tot nu toe slaagde niemand erin het grote publiek te laten betalen voor informatie en vermaak. Maar Van den Heijkant denkt het te kunnen. 'Het gaat om kleine bedragen, zodat er geen hoge drempel komt. Pay as you go. Ik denk aan dubbeltjes, kwartjes misschien. Tot nu toe kan dat niet, dat is waar. Maar binnen drie jaar zal het gaan gebeuren.' De bedragen zullen worden geïnd via de telefoonrekening of de rekening van de internetprovider, verwacht hij.

Voor de huidige beeldkwaliteit van internet zal niemand geld overhebben, maar 'als je het over de toekomst van internet hebt, hebben we het over breedband. Het duurt echt geen vijf jaar meer voordat een paar miljoen huishoudens dat hebben.' Op dit moment zijn er enkele tienduizenden breedbandklanten bij KPN zelf, plus zo'n 400 duizend bij de kabelmaatschappijen.

De brede band zal een wereld van verschil brengen, denkt Van den Heijkant. 'Tot nu toe is tv de enige manier om een emotie-impuls over te brengen. Straks kan dat ook via internet, en zelfs via mobiel internet.

Voor reclamemakers wordt dat ook een hele verandering. Die kunnen nu op internet niets anders bieden dan simpele bannertjes of ads. Maar straks kunnen ze zelfs via mobiel internet emotie-impulsen overbrengen.'

KPN denkt in de ideale positie te verkeren om de nieuwe communicatiemiddelen te benutten. 'Adverteerders zoals Unilever benaderen ons nu al omdat wij ze één concept kunnen bieden, voor alle media. Tv, internet, print.' Wat het voetbal betreft heeft KPN contacten met Voetbal International. Dit blad heeft samen met KPN de website VIPlanet gelanceerd. Voor het andere speerpunt van KPN, de spelletjes, heeft het concern onlangs een slag geslagen door uitgeverij Promotime over te nemen, dat bladen uitgeeft als Playnation en PC Zone.

Voetbal moet de eerste grote trekker worden om de nieuwe mogelijkheden te introduceren. 'Tot nu toe wordt er erg weinig met voetbal gedaan, maar met internet zijn er enorm veel mogelijkheden. Je kunt de voetballer van het jaar laten kiezen. Je kunt een dreamteam samenstellen, het doelpunt van de week laten kiezen. Je kunt spelletjes organiseren over uitslagen voorspellen. En wat denk je van webcams in de kleedkamers? Van Big Brother heb ik wel geleerd dat wij graag achter de schermen kijken.'

Welke mogelijkheden komend seizoen worden geboden, moet nog blijken. Met mobiel internet komen nog veel meer mogelijkheden binnen bereik. KPN werkt aan een techniek om automatisch een doelpunt vast te stellen, en zelfs vast te stellen wie hem heeft gemaakt.

Van den Heijkant ziet geweldige kansen: 'Je kunt bijvoorbeeld denken aan een abonnement op de doelpunten van Nikos Machlas. Zodra de goal valt, word je op je mobi gebeld en krijg je de beelden te zien.'

Bij zijn futuristische vergezichten heeft Van den Heijkant niet het minuscule schermpje van de huidige mobi's op het oog. Er zijn nu al mobiele apparaten met veel grotere schermen, variërend van mobiele telefoon tot organizer en varianten daarop. 'Bij dat soort grotere schermen wordt het interessant om ook beelden te versturen.'

Beelden via internet zullen niet de tv-beelden gaan vervangen.

'Natuurlijk gaat er niemand naar Ajax-PSV zitten kijken via internet. Maar als je zondagavond tennist tijdens Studio Sport en je wil de samenvatting na thuiskomst zien: waarom niet? Kan via internet.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden