Abonnee moet TomTom helpen

Diensten steeds belangrijker...

Amsterdam TomTom houdt steeds minder over aan de verkoop van zijn apparaten. De producent van navigatieapparatuur zag de inkomsten uit zijn toestellen op jaarbasis dalen van 398 miljoen euro naar 343 miljoen in het afgelopen kwartaal.

Deze afname is volgens TomTom voor een groot deel te wijten aan ‘onzekere macro-economische omstandigheden’. Dat beleggers na deze mededeling niet massaal wegrenden, is te danken aan de winstcijfers die het concern dinsdag publiceerde. Die vielen mee.

Een andere verklaring voor het uitblijven van een nieuwe koersval is dat TomTom de kosten aardig weet te beperken. Onder meer op onderzoek werd de afgelopen maanden flink beknibbeld.

Maar belangrijker nog is een groeiende inkomstenbron voor TomTom: die van de abonnementen. Consumenten die bijvoorbeeld de nieuwste versie kopen, zoals de GO 940 Live, hebben pas echt voordeel van hun investering als ze gebruik maken van Live Services, een conglomeraat van diensten dat leidt tot een betere routeplanning.

Onderdeel van dat dienstenpakket is HD Traffic, dat vorig jaar in Nederland ingevoerd werd. HD Traffic geeft actuele informatie over files op regionale en hoofdwegen. De benodigde gegevens komen van andere TomTom’ers.

Nieuw is IQ Routes, een database met alle verkeersbewegingen van de afgelopen twee jaar op een bepaalde route. Op basis daarvan – het gaat om 500 miljard brokjes informatie – maakt het systeem een inschatting hoe druk het op een bepaald moment van de dag zal zijn. De combinatie van IQ Routes en HD Traffic moet ertoe leiden dat TomTom-gebruikers betere routealternatieven krijgen.

Daarnaast kent Live Services het goedkoopste tankstation op de route, en kan via Google een zoekopdracht gegeven worden naar bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde Japanse Toko.

Gratis zijn deze diensten niet: Live Services kost bijna een tientje per maand.

De vraag is of gebruikers bereid zijn dat maandelijkse abonnement te bekostigen. Vanaf december wordt meer duidelijk: dan eindigen veel van de gratis proefabonnementen die TomTom kopers het afgelopen jaar bij zijn nieuwe apparaten cadeau deed.

Als de fall-out gunstig uitvalt, heeft TomTom er een inkomstenstroom bij die de afnemende opbrengsten uit de ‘kastjes’ kan compenseren. Nederland telt momenteel 35 duizend abonnees. Het HD Traffic-systeem wordt nu ingevoerd in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

TomTom denkt eind 2009 een miljoen abonnementen in Europa te verkopen. Dat betekent in theorie een extra omzet van 30 miljoen euro per kwartaal.

Ook de recente deal met Renault, waarvoor TomTom ingebouwde navigatiesystemen gaat leveren, met name voor de modellen Scenic en Laguna, biedt nieuwe mogelijkheden. Topman Harold Goddijn wilde echter niet zeggen of er deals met andere autobouwers aanstaande zijn. Hij hield het erbij dat er ‘veel interesse’ is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden