ABN Amro leidt aanval op rekeningrijden

ABN Amro en het bedrijfsleven dreigen de steun voor het aanleggen van wegen in de Randstad in te trekken, als het kabinet onverkort vasthoudt aan de plannen voor rekeningrijden....

Van onze verslaggever

Regeringspartij VVD stelt al steeds meer voorwaarden aan de tolheffing, die in 2001 in de gehele Randstad moet zijn ingevoerd.

ABN Amro is de grootste private financier van publieke werken. De bank zit in vrijwel alle consortia die samen met de overheid wegen, spoorlijnen en tunnels willen aanleggen. Het paarse kabinet wil dolgraag met het bedrijfsleven samenwerken. De regering denkt op termijn veel overheidsgeld te besparen, omdat het bedrijfsleven de publieke werken kan voorfinancieren en de infrastructuur veel efficiënter kan aanleggen.

Maar P. Baks, hoofd publieke sector van ABN Amro, vreest dat de samenwerking met de overheid niet van de grond komt, omdat het kabinet te weinig oog heeft voor de noden van het bedrijfsleven.

Volgens Baks is het wetsvoorstel voor het rekeningrijden 'belemmerend voor de wijze waarop de minister private organisaties toestemming kan geven om zelf een heffing te realiseren, zoals tol- en betaalstroken'. Hij vreest dat het bedrijfsleven daarom wel eens zou kunnen afhaken.

De waarschuwing van ABN Amro aan het adres van het kabinet volgt op een eerdere oproep van de scheidend voorzitter Blankert van VNO/NCW dat het vasthouden aan rekeningrijden desastreus zal zijn voor de samenwerking tussen bedrijven en overheid bij het realiseren van grote publieke werken.

PVDA'er van Heemst is woedend over het dreigement van ABN Amro. Hij spreekt zelfs van chantage. Coalitiepartner VVD heeft, bij monde van kamerlid P. Hofstra, veel meer begrip voor het standpunt van de bank. 'We hebben het bedrijfsleven nodig voor het aanleggen van de infrastructuur. Daarom stellen ook wij harde eisen aan het rekeningrijden. Het middel moet effectief zijn: minstens eenderde van het aantal files moet daardoor verdwijnen. En tevens moet het kabinet met alternatieven komen door betaalstroken en tolwegen in het project te betrekken.'

Het is volgens Hofstra onmogelijk dat het wetsvoorstel voor rekeningrijden ongeschonden door Tweede Kamer komt. 'De VVD-achterban heeft grote moeite met rekeningrijden. Ik verdedig het nog steeds. We hebben onze handtekening onder het regeerakkoord gezet. Maar het is: Ja, tenzij. Als het kabinet geen alternatieven aanbiedt en het middel is niet effectief, dan doen we het niet.'

Nederland wil de komende decennia flink bouwen aan wegen, bruggen, tunnels, en spoorwegen. Om alle geplande projecten te verwezenlijken heeft de overheid tot het jaar 2020 ongeveer 357 miljard gulden nodig. Dat geld is er bij lange na niet. Daarom wordt geprobeerd het bedrijfsleven in te schakelen. Volgens Baks is het nu of nooit. 'Als de overheid dit jaar geen gebruik gaat maken van het bedrijfsleven voor de aanleg van infrastructuur worden we vijftien jaar teruggeworpen.'

Cruciaal vindt Baks de plannen voor de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam. Bij minister Netelenbos van Verkeer liggen uitgewerkte en financieel onderbouwde plannen van twee consortia. Het bedrijfsleven wil die autoweg zelf financieren en daarbij gebruik maken van tol- en betaalstroken.

Volgens Baks is het zaak dat de minister het nieuwe plan positief kritisch beoordeelt. Anders 'zal het bedrijfsleven een probleem hebben om verdere tijd, inspanning en mensen ter beschikking te stellen om projecten samen met het ministerie te realiseren'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden