ABN Amro in gesprek met telecom en supermarkten

ABN Amro voert oriënterende gesprekken over samenwerking met een aantal internationaal opererende telecom- en detailhandelsbedrijven. Dat heeft de nieuwe topman R....

Van onze verslaggever

ABN Amro is niet het enige financiële concern dat interesse toont in niet-bancaire partijen. De Spaanse BBVA-bank en het telecomconcern Telefónica kondigden afgelopen februari een internet-samenwerking aan ter waarde van 13,2 miljard gulden. De bank levert daarbij de financiële kennis en producten, het telecombedrijf doet de technische kant. Beide bedrijven koppelen daarbij hun klantenbestanden om hun 'financiële supermarkt' op internet tot een succes te maken.

Verder zijn financiële instellingen al volop in de slag met supermarkten; in Nederland zijn Achmea en C1000 en Aegon en Albert Heijn bezig eenvoudige financiële producten als reisverzekeringen in de schappen te krijgen. In Groot-Brittannië zijn er al supermarktketens die eigen 'bankpasjes' aanbieden. Met welke partijen nu gepraat wordt en hoe ver de gesprekken gevorderd zijn, wil ABN Amro niet zeggen.

De nieuwe ABN Amro-topman Groenink liet vorige maand al weten voorlopig geen grote, grensoverschrijdende bankenfusies in Europa te verwachten. De grote banken in de grote landen zijn nog volop bezig orde op zaken te stellen binnen de eigen grenzen. 'Er is gewoon geen klimaat voor. Dan moet je niet proberen tegen de wind in te plassen', aldus de nieuwe topman begin mei. Het vinden van een tweede thuismarkt, waarmee ABN Amro jarenlang bezig was, is dan ook in de ijskast gezet.

In plaats daarvan kwam Groenink eind mei, drie weken nadat hij J. Kalff was opgevolgd, met een grote reorganisatie. Daarbij ruilt ABN Amro de traditionele geografische indeling van de sectoren in voor een indeling naar klant: particulier, zakelijk en vermogensbeheer. Die verandering moet ertoe leiden dat de prestaties van de drie onderdelen van de bank en van het verantwoordelijke management verbeteren en daarnaast beter meetbaar worden.

Ook moet de winstgevendheid van de bank omhoog. Bij de halfjaarcijfers half augustus wil Groenink nieuwe financiële doelstellingen bekend maken. De topman herhaalde tegenover de analisten dat enkele minder rendabele onderdelen van de bank wellicht verkocht worden. Dat moet de winstgevendheid vanaf op zijn vroegst volgend jaar verbeteren. Bovendien gaat de bank de activiteiten voor particuliere klanten buiten de drie grootste markten - Europa, de Verenigde Staten en Brazilië - nog eens onder de loep nemen. ABN Amro heeft nu 2600 kantoren in 68 landen.

Met het pakket maatregelen hoopt Groenink de beurskoers van ABN Amro - waar al een tijd weinig beweging in zat - op te peppen. De bijeenkomst met de analisten miste zijn uitwerking niet. Terwijl de Amsterdamse beurs licht moest inleveren, steeg ABN Amro woensdag vier eurodubbeltjes tot 25,69 euro. De bank doet het daarmee op de beurs dit jaar beter dan het gemiddelde van de grote Europese banken.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden