Abel komt met deeltaxi in Amsterdam

De Amsterdamse taximarkt is sinds dinsdag een geduchte speler rijker. Door taxi's te delen denkt het nieuwe bedrijf Abel passagiers tegen aanzienlijk lagere tarieven te kunnen vervoeren.

De Amsterdamse taximarkt is een geduchte speler rijker: deeltaxi AbelBeeld anp

Net als bij het Amerikaanse bedrijf Uber, dat wereldwijd de gevestigde taxibranche aanvalt, werkt Abel via een app op de smartphone. Het grote verschil is dat Abel stoelen in de taxi verhuurt en niet de hele taxi. Met slimme software probeert Abel zoveel mogelijk passagiers de twintig mintgroene elektrische taxi's te laten delen. Hoe minder haast passagiers hebben om op hun plaats van bestemming te komen, hoe lager de ritprijs.

Taxicentrale Amsterdam

Instaptarief 2,95 euro.
Daarna 2,17 per kilometer en 0,36 euro per minuut.

Bijzonderheden Omdat de prijs van een rit voor één passagier even hoog is als voor een groepje van vier kan TCA voor een groep voordeliger uitpakken dan rijden via Abel. En omdat er geen minimumprijs is kan TCA ook goedkoper zijn dan UberX.

Abel is een dochteronderneming van Transdev, waar ook Connexxion en Veolia onder vallen. De dienst is vernoemd naar het liftjongetje Abel uit de gelijknamige roman van Annie M.G. Schmidt. Net als in het boek moeten de passagiers van Abel bereid zijn een omweggetje te maken voordat ze op hun bestemming aankomen. En net als in het boek lopen passagiers de kans hun reis door te brengen met wildvreemde mensen.

Voorlopig is Abel alleen actief in Amsterdam en Schiphol. 'Omdat daar veel urban millennials wonen', zegt operationeel directeur David Baars. 'Dat zijn twintigers en dertigers van wie wij verwachten dat ze het delen van taxi's leuk vinden.' Bovendien is het in een grote stad gemakkelijker om ritten te combineren. 'Zeker van en naar Schiphol of bijvoorbeeld van en naar festivals.'

UberX

Instaptarief 2 euro.
Daarna 1,40 euro per kilometer en 0,25 euro per minuut. Met een minimumtarief van 6 euro.

Bijzonderheden Uber is een taxi-aanbieder die met één app wereldwijd beschikbaar is. Afgelopen jaar was er veel te doen rondom de dienst UberPop, die feitelijk snorders faciliteerde en door de rechter werd verboden. Die is inmiddels gestopt. Nu heeft het bedrijf nog officiële taxi's via UberX (goedkoop), UberBlack (luxe, duurder) en UberVan (busjes, nog duurder).

Als Abel in de toekomst verder uitbreidt dan ligt het gezien het businessmodel voor de hand dat dat in andere grote steden zal zijn. Baars: 'Maar zover zijn we nog lang niet, we zijn vandaag pas echt begonnen.'

Abel wil zich van de gevestigde taxibedrijven onderscheiden met 'aardige, beschaafde chauffeurs die de stad wél goed kennen'. De chauffeurs krijgen een opleiding.

In de VS experimenteert concurrent Uber ook met een taxideeldienst 'UberPool'. Maar die is volgens Baars wel anders dan Abel. 'Daar krijg je als klant pas een lager tarief wanneer het Uber lukt de taxi daadwerkelijk te delen. Bij ons weet je van tevoren zeker dat je een lager tarief hebt.'

Abel

Instaptarief 2,50 euro.
Daarna 1 tot 2 euro per kilometer, afhankelijk van de haast van de klant. Hoe ruimer het tijdslot waarin je je bestemming moet bereiken, hoe lager de prijs.

Bijzonderheden Anders dan UberX en klassieke taxi's weet je bij Abel van tevoren precies wat een rit kost.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden