ABC van ondernemerstaal

Dicht de mentale kloof: van Aandacht tot Zeuren.

In Nederland gaapt, behalve de afstand arm-rijk, ook een mentale kloof: die tussen ondernemers en niet-ondernemers. Tijdens de Week van de Ondernemer in het Beatrixtheater in Utrecht was, temidden van ING-gesponsorde prosecco, telefoonoplaadpunten en puntschoenen in bizarre kleuren, dus wat te leren. Hierbij een klein vademecum:

Aandacht. 'Aandacht voor de klant is belangrijker dan ooit', zei Arko van Brakel , CEO van De Baak, dat managers bijspijkert in trends. Maar zie CEO.

Betekeniseconomie. Opvolger van de beleveniseconomie, iets uit de jaren negentig. Dat was vorm. Betekeniseconomie is inhoud. Komt door de crisis. Geen succes meer zonder betekenis! Zie Waarde.

CEO. Uit. In is de 'eindbaas' zoals Pieter Zwart, CEO van onlinewinkel Coolblue, zichzelf noemt. Zwart wilde 'gewoon een multimiljonair worden die klanten blij maakt, anders wordt het zo leeg, allemaal'. Dit is ondernemersspeak voor: jullie zijn oud en vastgeroest, maar ik ben jong en leuk en ik bespioneer mijn klanten continu online om alles over ze te weten. Ook dat is aandacht.

Disruptie. Houdt ondernemers uit hun slaap. Innovatie van buiten, meestal met dank aan het internet, die jouw bedrijfstak overbodig maakt. Zie Uber.

Eerste wet van Rutte. 'Met meer ondernemers heb je een vrolijker land, want ondernemers zijn meer gericht op de toekomst. Dat is de eerste wet van Rutte.' Aldus de premier in het Beatrixtheater. Enorm opgewekt, uiteraard.

Martijn Brouns pitcht 'Vraagbod' bij Aad Ouborg.

Futureproof. Toverwoord tegen disruptie. Uitgesproken als 'fjoetjoerproef'.

Groei. 'Wij zijn de enigen in Europa die niet doorgroeien', zei Michaël van Straalen (zie Straalen). 'Want we hebben veel te veel regels.' Zie Zeuren.

Henk Kamp. 'Ik ben in veel landen geweest en de grootste puinhoop was het in de landen zonder regels': de minister van Economische Zaken in Utrecht.

Innovatie. Veel gebruikte openingszin: 'Hoe innovatief wil je zijn?'

Jouw energie. Veel gehoord: 'Daar zit jouw energie.' Betekent: dat daar is jouw business (en blijf dus met je poten uit mijn toko).

Klantenservice. Moet open tot middernacht als de klant dat wil. Gaat binnenkort overal gebeuren. Zie aandacht

Lift. De aandelen 'zitten weer in de lift'.

Metail. Opvolger van retail: als iedere koop precies verloopt zoals koper én verkoper het het liefst hebben. Zie Aandacht, Vraagbod.

Nespresso. Laat je vijf tot zeven keer meer dan noodzakelijk betalen. Ondernemers vinden Nespresso daarom fantastisch.

Ouborg, Aad. De Pieter Zwart van de jaren tachtig (zie CEO). Stuurt nu dochter Florentine naar Dubai 'om ze daar te laten wennen aan zakenvrouwen'.

Pauwblauw. Favoriete kleur pak of spitse schoenen van jonge ondernemers (maar nooit tegelijk). Quote. 'Ik heb vannacht voor het eerst zonder stropdas geslapen.' Henk Kamp over het mooie weer.

Radicaal. Buzzwoord. Als in: 'radicale keuzes maken' bij 'radicale kansen' met 'radicale visie'. Maar zie Tweaken.

Zoek de innovatie.

Straalen, Michaël van. Vleesgeworden midden- en kleinbedrijf. Voorzitter van MKB Nederland. Weet woorden als 'regelgeving', 'arbeidslasten' en 'belasting' in iedere zin te persen. Verbloemt dit met eufemismen als 'ruimte creëren' (voor belastingverlaging).

Tweaken. Grote veranderingen zijn uit, permanent kleine aanpassinkjes doen is in. Tweaken heette vroeger 'finetunen'.

Uber. Taxi-app die het taxibedrijf overbodig maakt. Ondernemersdroom en -nachtmerrie. Zie disruptie.

Vraagbod. Als u een wasmachine wil kopen, meldt u dat binnenkort via de app 'Vraagbod', bedacht door Martijn Brouns (33). Winkeliers in uw buurt doen dan ieder een aanbod: u kiest de goedkoopste. Fijn voor u en voor de witgoedhandelaar op de hoek. Want die is even duur als Coolblue, maar heeft geen geld voor reclame. Zie Metail.

Waarde. CEO van een groot voedingsbedrijf: 'Vroeger ging het om voedingswaarde, daarna over smaak. En nu gelukkig weer over voedingswaarde.' Zie betekeniseconomie.

X-Factor voor bedrijven. Te vaag voor nu. Heeft eigenlijk niemand het meer over. Slecht bezocht praatje dus, van voormalig Idols-jurylid Henkjan Smits.

De aandelen zitten weer in de lift.

Yes-factor. Dat dan weer wel wel. Goed idee? Heeft 'yes-factor'!

Zeuren. De premier heeft gelijk: het leukst aan ondernemers is dat ze opmerkelijk goedgemutst zijn, je zonder uitzondering hartelijk aankijken en probleemloos doorkletsen. Ze zeuren nooit. Dat doet alleen Michaël van Straalen. Maar dan ook uitmuntend, namens allemaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden