Aarzelende consument en slechte apparatuur nekken TomTom

Navigatiebedrijf TomTom heeft het lek nog altijd niet boven. In het eerste kwartaal van 2012 daalde de omzet van het Amsterdamse concern en leed het verlies.

AMSTERDAM - Dat maakte topman Harold Goddijn woensdag bekend. Het bedrijf had er onder meer last van dat met name Zuid-Europese consumenten hun hand op de knip hielden. In Europa verkocht TomTom 2 miljoen losse kastjes, tegen 2,4 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Ook in de VS liep de verkoop van losse kastjes terug. De totale omzet daalde met 12 procent tot 233 miljoen euro. Het nettoverlies bedroeg 2 miljoen euro.


De verkoop van losse navigatiekastjes, zogenaamde pnd's, is al langer op zijn retour. In reactie daarop is TomTom steeds meer diensten gaan verkopen aan klanten. Zo kunnen particulieren betalen voor live-verkeersinformatie en verkoopt TomTom bijvoorbeeld historische verkeersgegevens aan overheden. Ook bouwen steeds meer autofabrikanten systemen van TomTom al in de fabriek in hun auto's in.


Waar de omzet van TomTom in de beginjaren helemaal bestond uit de verkoop van pnd's, maakt die daar nu nog de helft van uit. Bij de inbouwsystemen boekte TomTom wel een omzetgroei, van 5 procent.


De omzet- en winstdaling van afgelopen kwartaal werden voor een deel ook verklaard uit een storing waarmee een groot aantal TomTomklanten te maken had in maart. Door een softwarefout in een onderdeel van sommige navigatieapparaten werkte dat bij veel gebruikers niet. Tegenover Dow Jones schatten analisten de schade van de storing op 14 miljoen euro. TomTom zei gisteren niets over de speculaties dat het van de beurs zou vertrekken. Het aandeel sloot met een winst van 2,87 procent.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden