Aardbeving nekt spotje van Bavaria

Sommige mensen vonden het reclamespotje meteen al 'op het randje', zegt Paul van den Acker van Bavaria. Maar daar ga je als bedrijf natuurlijk niet meteen je hele advertentiebeleid voor omgooien....

In de nieuwe Bavaria-commercial zijn archiefbeelden van tornado's, overstromingen en aardbevingen snel achter elkaar gemonteerd, en daartussen zit dan ineens ook een fragment waarin iemand met een glas bier een duw krijgt, waardoor het bier over de rand klotst. Op de achtergrond roepen mensenstemmen oh en ah.

'We wilden met die commercial de realityprogramma's een beetje een hak zetten', zegt Van den Acker. 'We relativeren die beelden wat, we zeggen in feite: is dat allemaal nou zo erg, nee, het ergste is het morsen van Bavaria-bier. Dat hoor je ook aan de stemverheffing van de mensen op de achtergrond. Die is bij dat Bavaria-fragment vele malen groter dan bij de andere rampen. Maar die aardbeving in Turkije hadden we natuurlijk niet kunnen voorspellen.'

Nu de gevolgen van die beving duidelijk zijn, heeft de Raad van Bestuur besloten het spotje de komende weken niet meer uit te zenden. Hoeveel geld daarmee is gemoeid, wil Van den Acker niet zeggen. Het filmpje zou de hele maand augustus worden vertoond.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden