Aanwezigheid fanfare aan boord ramptoestel bleef lang onbekend

De vluchtleiding van vliegveld Eindhoven, brandweer en ambulancediensten wisten maandag pas drie kwartier na de crash van het Hercules-vrachtvliegtuig dat zich 41 personen in het toestel bevonden....

FRANK POORTHUIS

Van onze verslaggever

EINDHOVEN

Naar aanleiding van het ongeluk heeft bevelhebber Droste van de Nederlandse luchtmacht per direct nieuwe procedures verplicht gesteld, die zorgen dat dit soort informatie wel bekend is. Dat bleek gisteravond tijdens een persconferentie, belegd door burgemeester R. Welschen van Eindhoven en A. Kregting, commandant van de basis Eindhoven.

Welschen benadrukte dat het ontbreken van informatie over passagiers naar de overtuiging van de hulpverleners geen invloed heeft gehad op het aantal overlevenden van de vliegramp. Er kwamen 32 mensen om bij het ongeluk, negen passagiers liggen nog zwaargewond in ziekenhuizen en brandwondencentra.

Tot maandag was het de gewoonte dat militaire vliegtuigen bij vertrek twee zogeheten passagiersmanifesten opstellen. Eén daarvan blijft op de basis van vertrek, de andere gaat mee in het vliegtuig. Op de vliegbasis Eindhoven ging men ervan uit dat in de Hercules slechts vier bemanningsleden zaten, omdat dat de normale bemanning van het vrachtvliegtuig is. Het passagiersmanifest van het vliegtuig lag op vertrekbasis Villafranca in Italië. Daarmee kon rond de tijd van het ongeluk geen contact gelegd worden. De nieuwe procedure is eenvoudig: vliegtuigen die zich aanmelden bij het vliegveld waar zij landen, moeten melden hoeveel passagiers zij hebben.

Welschen en Kregting verstrekten gisteravond een gedetailleerd overzicht van de hulpverlening.

De brandweer van de basis heeft, zo gaf de commandant gisteravond toe, de hevigheid van de brand in de Hercules onderschat. De basisbrandweer was drie minuten na de crash ter plekke (18.05 uur). Om 18.12 heeft ze nog hulp van de regionale brandweer afgewezen. Om 18.15 werd die toch ingeroepen. De brandweer Eindhoven was om 18.24 met vier wagens ter plekke. Om 18.31 was de brand onder controle. De hitte rond het toestel was zo groot, dat pas om 18.40 uur hulpverleners het toestel konden binnengaan.

Volgens Kregting en Welschen is bij de evaluatie gebleken dat het niets had uitgemaakt als de regionale brandweer eerder was gearriveerd. De 32 overledenen moeten al enkele minuten na het begin van de brand als gevolg van de hitte en giftige gassen zijn omgekomen. Dat negen mensen de ramp konden overleven komt volgens directeur Frenken van de Eindhovense ambulancedienst 'doordat zij waarschijnlijk in het staartdeel van het vliegtuig zaten of onder andere lichamen lagen.' Defensie wil nog geen mededelingen doen over de plaats waar de overlevenden zich in het toestel bevonden.

De basis zelf heeft om 18.05 uur het neerstorten van een Hercules vliegtuig gemeld bij de politie en de regionale ambulancediensten. De eerste politie was zes minuten later, de eerste ambulance was om 18.15 uur ter plekke. Pas vanaf 18.40, toen bleek dat er 41 passagiers waren, is officieel de hoogste fase van het rampenplan in werking getreden, zo blijkt uit de rapportage. De ambulancediensten en de politie waren echter al op grotere sterkte aanwezig, omdat zij op eigen initiatief hun sterkte hadden vergroot.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden