Aanwas van klanten bezorgt Ziggo prima derde kwartaal

Overnameprooi Ziggo heeft dankzij een sterke aanwas van klanten een goed derde kwartaal gedraaid. De kabelmaatschappij zag de omzet met een kleine 3 procent stijgen tot ruim 391 miljoen euro. De nettowinst steeg met 19 procent tot ruim 86 miljoen euro, ondanks sterk gestegen uitgaven aan marketing.

AMSTERDAM - Dat blijkt uit de vrijdag gepresenteerde kwartaalresultaten van de aanbieder van kabeltelevisie, -internet en -telefonie. De aanwas van nieuwe klanten deed zich vooral voor bij de alles-in-éénpakketten van Ziggo. Daar kon de kabelmaatschappij 37 duizend nieuwe klanten verwelkomen, oftewel een groei van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Meer dan de helft van de Ziggo-klanten neemt nu alle kabeldiensten van de aanbieder af, dus zowel televisie, telefonie als internet. In totaal gaat het om 1,5 miljoen klanten.


Ziggo kreeg er bovendien 46 duizend nieuwe internetabonnementen bij. Tegelijkertijd daalden de inkomsten uit digitale televisie met 3 procent. Ook het aantal klanten voor betaalzenders nam af, met 10 procent. Boosdoeners zijn vooral de series en films die klanten kunnen kijken via on-demand-diensten, denkt Ziggo, waardoor ze geen betaalzender meer willen.


Nederlands grootste aanbieder van kabeltelevisie wees eerder deze week nog een overnamebod af van Liberty Global, het moederbedrijf van de grote concurrent UPC. Ziggo bestempelde een 'voorlopig voorstel tot een mogelijk bod' van Liberty Global als 'onvoldoende'. Zekerheid dat het tot een nieuw en beter bod zal komen kon Ziggo niet geven, zo meldde de directie in een verklaring.


Al voor de beursgang van Ziggo in maart 2012 waren er speculaties dat het op oorlogspad zijnde Liberty een oogje had op de Utrechtse kabelaar. Als Liberty Ziggo aan zijn stal kan toevoegen, dan krijgt het in Londen gevestigde bedrijf samen met UPC 92 procent van de Nederlandse markt in handen. Liberty heeft zijn aandelenpakket Ziggo de afgelopen tijd steeds verder uitgebreid; inmiddels heeft het bedrijf een belang van 28 procent in Ziggo.


Op de Amsterdamse beurs boekte Ziggo vrijdag een winst van 1,96 procent, waarmee het de lijst van stijgers op de AEX aanvoerde. Het aandeel is in anderhalf jaar tijd gestegen van rond de 20 euro naar nu 30,99 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden