Aanvalspact uit het boekje

Combines bestaan niet in het wielrennen. Wielerploegen werken slechts samen in de hoofden van journalisten. In de praktijk denkt iedereen toch vooral aan zichzelf, zegt Belkin-ploegleider Nico Verhoeven donderdag voor de start van weer een Touretappe.

SAINT-AMAND-MONTROND - Nog diezelfde avond bedenken zijn collega's en hij een coup die het klassement van de ronde op zijn kop zet.

Bauke Mollema en Laurens ten Dam klimmen vrijdag over Alejandro Valverde heen in de stand, geletruidrager Chris Froome verliest ruim een minuut door het eendrachtige samenwerken van Belkin, Saxo en Omega Pharma-QuickStep. De coup is zelfs op een dubbelcoup uitgedraaid.

Het parcours van de dertiende etappe naar Saint-Amand-Montrond leent zich voor spektakel, zegt trainer/coach Merijn Zeeman van de Belkinploeg. In mei stapt hij met collega Mathieu Heijboer in de auto en rijden ze naar Frankrijk. In de bergetappes van de Tour de France hebben ze geen interesse. Ze willen vooral de vlakke ritten met eigen ogen zien.

Het duo laat niets aan het toeval over. Bij de dertiende etappe zetten ze vier kruisjes. Zo veel momenten zijn er waarop de Belkin-renners bij de les moeten blijven. Ook als de trainers het parcours verkennen, waait het flink.

Waaiers rijden is een stiel die niet elke renner beheerst. Maar bij Belkin is er zelfs rekening mee gehouden toen de Tourploeg werd samengesteld. 'Onze Hollandse jongens zijn opgegroeid met wind. Die kunnen allemaal met waaiers omgaan', zegt Zeeman.

De twee Belgen, Wynants en Vanmarcke, kost het ook al weinig moeite. 'Dit is een van de redenen dat ik hier ben', beaamt de laatste zelfs. 'Er is geen klassementsrenner met een ploeg die zo goed is in het waaierrijden', durft Mollema te zeggen.

Anderhalve maand later blijken de aantekeningen van Zeeman en Heijboer van onschatbare waarde. Hoewel de verwachting anders is, heeft de wind nog geen rol van betekenis gespeeld in de Tour. De keer dat er gevaar dreigt, vorige week aan de zuidkust, zetten de Saxoploeg van Alberto Contador en Team Sky met Froome zich meteen aan kop van het peloton.

Zo neutraliseren ze een bij voorbaat explosieve etappe. Maar Zeeman weet wel beter. Als de wind ergens de doorslag kan geven is het morgen, vertelt hij Mollema en Ten Dam. Het is donderdagavond als hij de kopmannen op hun kamer opzoekt.

Prompt krijgen ze ogen op steeltjes. Bergop kan niemand Froome deze Tour in de problemen brengen, is hun overtuiging. Maar hoe wapent hij zich op vlak terrein, met een ploeg die ook al niet overloopt van kracht en met Kiriyenka en Boasson Hagen al twee hardrijders armer is?

Zullen we het doen?, vragen de ploegleiders Mollema en Ten Dam. Beiden knikken. De coup van Belkin kan beginnen. De ploeg heeft alleen nog een bondgenoot nodig. Met negen renners 173 kilometer aan kop rijden is niet te doen. Daarvoor is een partner nodig die hetzelfde belang deelt. Dat de keus op Omega Pharma-QuickStep valt, is niet verwonderlijk.

Bij de ploeg van Mark Cavendish zien ze met lede ogen aan hoe Marcel Kittel al drie ritzeges heeft geboekt deze ronde. Donderdag was hij simpelweg sneller dan de Brit. Misschien is er wel een list nodig om de sprinter naar zijn 25ste ritzege in de Tour te brengen.

'Heb je eten mee voor de hele dag?', vraagt Maarten Wynants zijn voormalige ploegleider Wilfried Peeters. Zo is de samenwerking tussen de ploegen in codetaal verpakt. Cavendish de rit, Mollema en Ten Dam klimmen in het klassement: het ideale scenario.

'Oorlog maken', is dus wat Zeeman van zijn renners verwacht. Ze geven voorbeeldig gehoor aan hun trainer. Omega Pharma en Belkin houden het tempo strak en hoog voor aan het peloton. Steeds meer renners bungelen aan het elastiek en happen naar adem. Er staat iets op knappen, voorvoelen ze.

Na 56 kilometer scheurt het peloton. Kittel en de Euskaltel-kopmannen Anton en Nieve behoren tot de tweede groep en keren nooit meer vooraan terug. En als Valverde na 84 kilometer lekrijdt in de bevoorrading, lachen ze bij Belkin in hun vuistje.

Hoe veel ploeggenoten hij ook terugroept, zijn achterstand loopt alleen maar op. Een ongeschreven wielerwet bepaalt dat demarreren uit den boze is als een concurrent door materiaalpech wordt getroffen. Maar bij Belkin denken ze niet aan wachten. Ook Contador en zijn ploeg helpen mee om zijn landgenoot onschadelijk te maken. 'Het zou wat anders zijn als we pas tempo waren gaan maken toen hij in de problemen was', vindt Verhoeven.

10 minuten later passeert Valverde de bus van Belkin. Daar vertelt Bram Tankink hoe hij zelfs de geletruidrager in paniek zag. Froome heeft als enige niet door dat Mollema en Ten Dam in in de eerste groep zitten die zich door een volgende windvlaag op 32 kilometer voor het einde afscheidt. 'Fuck!', vloekt hij in zijn oortje. 'Uit het boekje', stelt Zeeman tevreden vast.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden