Aantal kledingzaken groeit snel terwijl er minder kleren worden verkocht Avonturiers dwarsbomen kledingverkopers

Er moeten in Nederland tenminste duizend kledingzaken hun deuren sluiten voordat de door overcapaciteit geteisterde branche weer gezond is. Dat stelt de vereniging voor de kledingdetailhandel Mitex, die ondanks de teruglopende consumentenuitgaven voor kleding juist met een groei van het aantal winkels kampt....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

In de afgelopen tien jaar is het aantal kledingzaken toegenomen van tien- tot ruim zestienduizend. 'Dat is natuurlijk een paradoxale situatie', zegt Mitex-woordvoerder M. van der Kolk. De organisatie pleit voor strengere eisen aan nieuwe kledingwinkels.

In de eerste negen maanden van dit jaar werd er in Nederland 6 procent minder uitgegeven aan kleding. Toch kwamen er een paar honderd nieuwe winkels bij. In 1994 was het beeld hetzelfde: zes- tot zevenhonderd nieuwe zaken, terwijl de omzet daalde van 16,7 tot 15,2 miljard gulden. Volgens Van der Kolk sloten vorig jaar zo'n duizend kledingwinkels hun deuren.

'Het is natuurlijk niet zo dat de totale branche op instorten staat. Maar dat neemt niet weg dat een aantal ondernemers het, zacht uitgedrukt, niet makkelijk heeft', aldus de Mitex-woordvoerder. De moeilijkheden zijn volgens Van der Kolk door de hele branche verspreid, zowel in het hoge als het lage prijs-segment. Bovendien moeten zowel grote als kleine winkels sluiten.

Volgens Van der Kolk hebben vooral veel starters moeite om zich een plaats in de markt te verwerven. 'Het is natuurlijk heel eenvoudig een winkel te beginnen. In het eerste jaar lukt het wel, maar in het tweede jaar wordt het moeilijk. In het beginjaar hoef je alleen maar een collectie in te kopen en te verkopen. Maar in het tweede jaar zit je nog met de restanten van de eerste collectie en krijg je de fiscus en de sociale lasten nog over je heen.'

Van der Kolk denkt dat veel ondernemers onvoorbereid beginnen aan een kledingavontuur: 'De Kamers van Koophandel sturen veel mensen naar ons door. Dan kunnen wij vaak niet anders zeggen dan: volgens ons is het niet verstandig om dat te doen.'

Mitex-voorzitter A. van Arenthals gaf gisteren in haar jaarrede aan welke zaken volgens haar zonder bezwaar kunnen verdwijnen: 'Diegenen die zonder enige kennis of affiniteit met de branche gauw een hoop geld denken te kunnen verdienen. Die snel even een winkeltje huren in de stad en daar grote partijen op de markt dumpen. Of de vliegende winkels bijvoorbeeld die anoniem een zaaltje huren bij een restaurant en daar tegen dumpprijzen spullen verkopen waarvan niemand mag weten waar ze vandaan komen. Ik noem verder geen namen, maar ik wil u wel zeggen dat ik, en inmiddels veel collega-ondernemers met mij, die horecagelegenheden mijd.'

De grote boosdoener is in de ogen van de Mitex de overheid. Met de nieuwe Vestigingswet, die op 1 januari van kracht wordt, worden de voorwaarden voor nieuwe winkels soepeler. 'Je hebt dan een diploma nodig voor algemene ondernemersvaardigheden. Er worden helemaal geen eisen meer gesteld aan warenkennis of specialistische vakkennis', aldus Van der Kolk.

Van Arenthals vergeleek het vestigingsbeleid gisteren met bosbeheer. 'Wanneer je een bos wilt met gevarieerde begroeiing moet je hier en daar wel ingrijpen. Je moet voorkomen dat jonge aanplant wordt overwoekerd en soms moet je sommige bomen snoeien om ze in de juiste richting te laten groeien.

'We moeten oppassen dat deregulering niet verwordt tot het rücksichtslos afschaffen van regels en wetten zonder dat een juiste afweging van belangen heeft plaatsgevonden. Dan wordt deregulering een ander woord voor wat ik maar even noem: chaotisering. Er wordt dan niet meer gewerkt aan een mooi gevarieerd economisch bos, maar er wordt willens en wetens een jungle gecreëerd. De nieuwe vestingingswet is volgens mij een misser van de eerste orde,' aldus Van Arenthals in haar toespraak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden