Aantal deelauto's in Nederland fors gestegen, maar doelstelling nog lang niet gehaald

Het aantal deelauto's in Nederland is fors gestegen. Dit voorjaar stonden er al 30.697 op straat, dat waren er 23 procent meer dan een jaar geleden.

Uitgiftepunt van Greenwheels, waar bestuurders hun van tevoren gereserveerde auto kunnen ophalen. Beeld Kick Smeets

Dat is nog altijd erg weinig, 0,3 procent van alle personenwagens in Nederland. Maar in stedelijke gebieden is het al een tamelijk gewoon ding geworden. Volgens het in verkeersstatistieken gespecialiseerde bureau CROW-KpVV, dat deze cijfers maandagmiddag publiceerde, staat er in stedelijk gebied al één deelauto op 250 inwoners. Op het platteland is dat één op 2.000 inwoners.

Er zijn ruwweg twee soorten autodelen. Bij de oudste soort, waarvan GreenWheels het bekendste en veruit grootste bedrijf is, bezit een bedrijf de auto en kunnen klanten die huren. Deze vorm van 'klassiek' autodelen groeit nagenoeg niet, althans niet gemeten in aantallen auto's op de weg.

Meer transacties

Wat wel hard groeit, is het aantal auto's van particulieren die via websites of apps zoals SnappCar en MyWheels te huur worden aangeboden: de peer-to-peer-sites. Deze bedrijven, zeg maar de Airbnb's van het autodelen, hebben veel meer auto's in de verhuur dan de 'klassieke' autodelers: 26.399, rond 80 procent van het totaal. De groei die CROW signaleerdt is ook volledig aan deze categorie te danken. De klassieke autodeelbedrijven hebben evenveel auto's op de straat als een jaar geleden.

Maar waar het eigenlijk om gaat, is niet het aantal beschikbare auto's. Veel belangrijker is het aantal transacties en het aantal kilometers dat met de deelauto's wordt gemaakt. Van de klassieke autodelers is nog wel een beetje bekend hoe dat cijfer zich ontwikkelt. GreenWheels zegt dat het aantal transacties per auto met 10 procent is gestegen, vooral doordat de apps handiger zijn geworden, en dat de ritten iets langer zijn.

SnappCar, veruit het grootste bedrijf in de peer-to-peer-autodelers, wil niets zeggen over het gebruik van de auto's. Het lijkt erop dat de meeste van die auto's maar weinig worden verhuurd. Maar deskundigen durven daarover geen uitspraak te doen. Friso Metz van Advier, een kennisbureau in onder meer de autodelerij: 'We hebben geen idee hoe vaak die auto's worden verhuurd. Iedereen tot in Lutjebroek aan toe kan zijn auto op zo'n site zetten, maar je weet niet of die dan ook weleens wordt verhuurd.'

Effect

Ondanks de forse groei in het aantal beschikbare auto's is dus nauwelijks bekend wat het effect is van autodelen. Eén ding is wel zeker. De zogenaamde Green Deal Autodelen, een afspraak tussen overheden en tientallen bedrijven om autodelen te bevorderen, wordt op geen stukken na gehaald. Volgens deze Green Deal die stamt uit 2015, zouden er volgend jaar 100 duizend deelauto's moeten zijn.

Ananda Groag, coördinator van de Green Deal, erkent dat dat kansloos is: het gaat niet lukken. Dat heeft overigens geen enkel concreet gevolg. Volgens Groag staan er geen afdwingbare afspraken in de Green Deal en hangt er bijvoorbeeld geen subsidiebudget aan. Mislukt wil ze de Green Deal niet noemen. 'Het doel in termen van aantallen auto's op straat is ondergeschikt. Het gaat om de ontwikkeling.' Maar ook zij weet niet hoe het aantal autodeeltransacties zich ontwikkelt. En het algemene effect van de Green Deal? 'Dat is hartstikke moeilijk te zeggen. We beogen meer bekendheid voor het autodelen, en dat is wel gelukt.' Zo is er nu één logo voor autodelen afgesproken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.