Aanstekelijke geestdrift van Amsterdamse klezmorim

Het was een vreemd maar hartverwarmend gezicht: een overwegend jong publiek in Paradiso, soms zelfs getooid met een punky hanekam, dat danst op oude OostEuropese ritmes....

De groep, in 1996 opgericht door altsaxofonist Job Chajes, presenteerde woensdag de nieuwste cd, Limonchiki. Die is uitgebracht op het New-Yorkse Knitting Factory-label, en dat is bijzonder, want in die stad wemelt het van de klezmerbands; de eigentijdse variant is er zowat uitgevonden (nadat vele generaties joodse immigranten zich liever distantieerden van een genre dat ze met een onaangenaam verleden in verband brachten). Omdat het kantoor van de maatschappij dicht bij het WTC staat, moest de release een tijd worden uitgesteld: er lag een dikke laag stof op de plaatjes.

Dat de Amsterdamse klezmorim iets speciaals hebben, wordt al meteen bij de eerste tonen duidelijk. Naast elkaar op het podium, in een lange rij, en spelend op louter akoestische instrumenten, gooien ze zich met aanstekelijke geestdrift in de heupwiegende melodieën. Een solo, meestal van Chajes, klarinettist Janfie van Strien of trompettist Gijs Levelt, is een aanleiding om vol overgave het hart uit je lijf te blazen, terwijl de anderen naast je staan te swingen. De collectieve passages zijn niet altijd even gelijk of perfect geïntoneerd, maar net als bij zigeunerfanfares uit de Balkan zit er leven in, en dat maakt alles goed.

De stukken zijn overwegend kort, en er wordt weinig in geïmproviseerd, want dit is voornamelijk een feestband, die de dansnummers in uitgekiende variaties achter elkaar de zaal in jaagt. De tempo's lagen een stuk hoger dan op de cd, die meer rustpunten kent. Daardoor was er in Paradiso wat minder aandacht voor een belangrijke troef: gastmuzikant Alec Kopyt uit Odessa. Die stond meestal bescheiden achter de anderen wat percussie te beroeren, maar als hij naar voren kwam om te zingen bleek hij een prachtige stem te hebben, met een authentieke snik erin. Op Limonchiki zorgen vooral zijn langzamere liedjes voor emotionele momenten. Chajes is als zanger vooral een gangmaker, die bijvoorbeeld in A Chassid In Amsterdam met een soort Nederlands-jiddische rap voor vrolijkheid zorgt. Hij verzorgde ook de presentatie van de cd, door hem het publiek in te gooien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.