Aanleg Westerscheldetunnel leidt tot crisis bij bouwers

De Westerscheldetunnel die tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk wordt geboord, heeft een nieuwe tegenslag te verwerken gekregen. Projectdirecteur H. de Jonge van aannemerscombinatie KMW heeft zijn functie onverwachts neergelegd wegens 'onoverbrugbare verschillen van inzicht' met de raad van bestuur....

De Jonge (58), een zwaargewicht in de bouwwereld, was de sterke man achter het ambitieuze Zeeuwse tunnelproject, dat echter wordt achtervolgd door pech. Nu al is zeker dat KMW (bestaande uit zes aannemers) de 6,6 kilometer lange tunnel niet op de afgesproken datum van 15 maart 2003 kan opleveren.

De fikse vertraging, De Jonge schatte die vorige maand op een jaar, vormt niet alleen een financiële schadepost, maar tast ook het imago van de bouwers aan. De raad van bestuur, bestaande uit directeuren van de zes partners, besloot onlangs de projectdirectie van KMW te versterken. Naast De Jonge zou een andere directeur 'met aanvullende managementkwaliteiten' komen te staan: R. de Leeuw. Volgens een KMW-woordvoerder konden 'geen goede afspraken over de taakverdeling' worden gemaakt, waarna De Jonge besloot op te stappen.

Vermoedelijk beschouwde hij het als een motie van wantrouwen dat hij iemand naast zich moest dulden. KMW gaat nu opnieuw op zoek naar een tweede man naast projectleider De Leeuw.

Het vertrek van De Jonge hoeft niet tot nog meer vertraging van de Westerscheldetunnel te leiden, onderstreept KMW. Het personeel, dat in een open brief door De Jonge werd bedankt voor alle steun bij 'ons boeiende en uitdagende Westerscheldeproject', reageerde verrast en teleurgesteld. De Jonge heeft wel toegezegd zijn opvolger nog enige tijd in te werken. Deze maand nog beginnnen cruciale besprekingen met de opdrachtgever, de NV Westerscheldetunnel, waarin het rijk voor 95 procent en de provincie Zeeland voor 5 procent participeren. Daarbij moeten harde afspraken worden gemaakt over de oplevering en de financiële gevolgen.

Twee enorme boormachines banen zich momenteel een weg door de grond onder de Westerschelde. Omdat de boren lange tijd hebben stilgestaan, is er een fikse vertraging opgetreden. De boorbladen bleken door de hoge druk te vervormen. Eerder was al geconstateerd dat de tunnelelementen niet goed op elkaar aansloten, waardoor lekkages dreigden te ontstaan.

Vertraging van de Westerscheldetunnel betekent dat de provincie de veerboten tussen Vlissingen en Breskens en tussen Kruiningen en Perkpolder langer in de vaart moet houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.