Aanleg van Randstadspoor kan wel zinvol zijn

IN HET artikel 'Randstadspoor zal auto niet doen verdwijnen' in de Volkskrant van 13 april wordt gesteld dat een 'rondje Randstad' een teleurstellend effect heeft op de bereikbaarheid van werklocaties per openbaar vervoer....

Bert Hilberts

Het is op zich juist dat van een 'rondje Randstad' zonder goede aansluitende perifere openbaar-vervoerverbindingen geen opzienbarende vermindering van het autogebruik mag worden verwacht. Een belangrijke aspect is echter in het artikel onvermeld gelaten, namelijk het economische effect van spoorverbindingen met een grote vervoerscapaciteit en hoge beschikbaarheid.

De Randstadring moet vooral worden gezien als het begin van een nieuwe spoorweg-architectuur met deze ring als kern. Met het aansluiten van nieuwe spoorringen of lusvormige sporen op de Randstadring ontstaat een nieuw spoorwegnet met een zeer grote vervoerscapaciteit en een hoge beschikbaarheid.

Indien aan het traject gerelateerde tarieven worden ingevoerd, kunnen - te beginnen op de Randstadring - veel reizigers zonder files op hun werk komen tegen een significant lagere prijs per kilometer dan de kilometerprijs op de oude spoortrajecten en de kilometerprijs per auto.

De verbetering van het openbaar vervoer naar perifere werkplekken kan op grond hiervan ook makkelijk worden gefinancierd, zodat het autogebruik wel degelijk significant zal dalen. Ik hoop dat het kabinet deze argumenten laat meewegen in haar beslissing over de aanleg van het 'rondje Randstad'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden