nieuws

Aankoop Vegetarische Slager helpt omzet Unilever

De aankoop van de Vegetarische Slager door Unilever lijkt een succes. De omzet van de Nederlandse producent van vleesvervangers steeg vorig jaar 70 procent. Dat blijkt uit de cijfers over 2020 die de Brits-Nederlandse multinational in voeding en verzorgingsproducten donderdag presenteerde.

Wilco Dekker
De Vegetarisch Slager hoopte als onderdeel van Unilever beter een vuist te kunnen maken tegen de vleesindustrie. Beeld Hollandse Hoogte / Jaco Klamer
De Vegetarisch Slager hoopte als onderdeel van Unilever beter een vuist te kunnen maken tegen de vleesindustrie.Beeld Hollandse Hoogte / Jaco Klamer

Bedragen over de omzet noemt Unilever niet – het bedrijf deelt geen aparte cijfers over merken. De multinational kocht de Vegetarische Slager eind 2018 omdat vleesvervangers een grote groeimarkt zijn. De Nederlandse producent hoopte op zijn beurt als onderdeel van een wereldwijd bedrijf beter een vuist te kunnen maken tegen de vleesindustrie. Het maakt nu onder meer vegetarische Whoppers voor de Burger King.

De omzet van Unilever (onder meer Dove, Unox, Ben & Jerry's, Omo) steeg in het coronajaar 2020 licht, met 1,9 procent. Dat was vooral te danken aan de verkoop van hygiëneproducten als zeep en wasmiddelen, maar consumenten gaven terwijl ze thuis waren ook meer uit aan bijvoorbeeld ijs van Ben & Jerry’s. De producten voor de horeca deden het minder en ook de ijsverkoop buitenshuis viel lager uit.

De operationele winst kwam uit op 9,4 miljard euro, iets minder dan analisten hadden verwacht. Beleggers reageerden teleurgesteld op de cijfers. Het aandeel Unilever noteerde donderdagochtend 4,5 procent lager.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden